Gode rutiner for backup av WordPress er viktig for din egen trygghet. Scenarioene for en kritisk feil, eller at noe uventet oppstår, er mange.
Det er ingen hemmelighet at mange slurver på dette området. Dessverre kan det koste deg dyrt, skulle du bli utsatt for hackere, skadelig programvare, eller rett og slett at det skjer et uhell, er det ingen vei tilbake uten backup.
I beste fall har webhotellet en sikkerhetskopi som kan redde deg, men det er ikke noe du bør stole blindt på. Husk at den mest verdifulle sikkerhetskopien er den du aldri utførte.
Hva trenger du for backup av WordPress
En grunnleggende sikkerhetskopi av WordPress er en kopi av nettstedets filer og MySQL-databasen på et egnet sted for å gjenopprette senere.
Det betyr at hvis nettstedet krasjer, blir angrepet, endret eller skadet på noen måte, kan du finne tilbake til en liste av sikkerhetskopier, og gjenopprette nettstedet til sin opprinnelige stand.
I utgangspunktet trenger du bare et nettsted med WordPress, og et webhotell hos en anerkjent leverandør for å utføre sikkerhetskopier selv.
Du kan ta backup av WordPress manuelt, men en utvidelse (plugin) er mer brukervennlig. Samtidig tilrettelegger de for automatiske sikkerhetskopier utført regelmessig. Les beste utvidelse for sikkerhetskopiering av WordPress for mer informasjon.
Men, noen ganger har du ingen vei utenom manuell backup, til eksempel om du har mistet tilgang til kontrollpanelet i WordPress og vil være på den sikre siden før du gjør endringer.
Kan du stole på webhotellet om uhellet inntreffer?
Er det virkelig nødvendig å ta backup av WordPress, ettersom webhotellet også tar backup? Det er selvsagt et godt spørsmål. En god praksis er at dersom du er på et standard webhotell, bør du ikke stole på at webhotellet kan redde deg.
Hvis du benytter en anerkjent leverandør av administrert webhotell for WordPress derimot, vet vi at de har satt av mer tid og ressurser for at sikkerhetskopier utføres regelmessig.
Det beste rådet vi kan gi er å kontakte leverandøren for å høre. Du bør også gjøre deg kjent med leverandørens rutiner og hvordan du går frem for å gjenopprette nettstedet.
Slik tar du backup av WordPress
I denne guiden viser vi deg hvordan du utfører en sikkerhetskopi manuelt, ved hjelp av en utvidelse eller plugin, og verktøy som webhotell-leverandører ofte tilbyr.
Manuell backup av WordPress
Som vi har vært inne på, er det bedre å bruke en utvidelse for sikkerhetskopier, men i noen tilfeller er eneste utvei en manuell backup.
En manuell backup består av to deler:
- Filer – Alt som er lagret på webhotellet som bilder, temaer, utvidelser og selve WordPress
- Databasen – Alt arbeidet du har utført i WordPress, sider, innlegg, innstillinger osv.
Kopier filer
Filene som er lagret kan kopieres fra webhotellet med et FTP-program som til eksempel FileZilla. For mer informasjon les hva er, og hvordan bruke FTP.
Klikk deg frem til filene som tilhører WordPress. Ofte kan disse være plassert i en mappe som heter «public_html», «httpdocs» eller «www».
Når du ser mapper med navn wp-admin, wp-content og wp-includes, er du på riktig sted. Last ned alt innhold ved å merke de, høyreklikk for å velge alternativet «Last ned».
En god rutine er å lagre filene i en egen mappe på datamaskinen, gjerne merket med datoen de ble lastet ned.
Kopier WordPress-databasen
En backup av WordPress er ikke komplett uten en kopi av databasen. Den inneholder alle innlegg, sider, innstillinger osv.
For å kopiere WordPress databasen brukes verktøyet phpMyAdmin. Dette er et verktøy som lar deg behandle MySQL databaser fra nettleseren, og er tilgjengelig på de fleste webhotell.
Når du trykker på ikonet, åpnes phpMyAdmin i en ny fane. Velg WordPress databasen i menyen til venstre. Trykk deretter på «Eksporter».
Du blir nå spurt hvilken metode og format du vil bruke. Velg metoden «Hurtig» (Quick) og formatet SQL. Trykk på «Gjør» (Go) og databasen vil lastes ned i nettleseren din. Filen bør lagres sammen med filene du kopierte tidligere.
Backup av WordPress med cPanel
En litt enklere metode for å ta backup av WordPress er ved hjelp av cPanel. cPanel er et kontrollpanel som finnes på mange webhotell, med innebygd funksjon for sikkerhetskopier.
Logg inn på webhotellets kontrollpanel cPanel, velg «Backup».
Klikk deretter på knappen «Download a Full Account Backup».
På neste side bekrefter du hvor du vil at sikkerhetskopien lagres, og eventuelt om du vil motta e-post når den er klar til nedlasting. Klikk «Generate Backup» for å begynne.
Vent noen minutter til backup er ferdig. Du vil motta en e-post når den er klar, eller du kan gå tilbake til «Download a Full Account Backup» for å se status. Klikk på den for å laste ned til datamaskinen.
Backup av WordPress med Softaculous
Softaculous er en applikasjon som finnes på de fleste webhotell som har cPanel. Den er mest kjent for å kunne installere webapplikasjoner raskt, men den har også mange andre nyttige funksjoner.
Det er ikke uvanlig å bruke Softaculous for å ta backup av WordPress. I Softaculous kan du kjøre manuell eller planlegge automatiske sikkerhetskopier.
Logg inn på webhotellets kontrollpanel cPanel, velg Softaculous Apps Installer som ligger under fanen programvare.
Når du trykker på ikonet, vil du få opp grensesnittet til Softaculous. Legg merke til at flere menyikoner vises øverst til høyre på skjermen din. Klikk på ikonet for All Installations (se skjermbilde under).
Du vil nå se en liste over alle installasjoner Softaculous gjenkjenner. I kolonnen Options har du flere valg (Staging, Cloning, Backup, Remove og Edit). Velg ikonet for Backup som vist på skjermbildet under.
På neste skjermbilde kan du velge om du vil sikkerhetskopiere filer (directory), databasen eller begge deler. Velg Backup Installation for å utføre sikkerhetskopieringen.
Backup av WordPress med en utvidelse
Hvis du ønsker å ta backup av WordPress med en utvidelse eller plugin, har du mange valgmuligheter. I dette eksempelet har vi valgt å bruke UpdraftPlus. For flere alternativer, se beste utvidelse for sikkerhetskopier.
Gratisutgaven av UpdraftPlus kan lastes ned fra wordpress.org. Den lar deg kjøre både automatiske og manuelle sikkerhetskopier.
For flere alternativer bør du vurdere å kjøpe UpdraftPlus. Premiumutgaven gir deg flere muligheter og lar deg lagre sikkerhetskopier til skytjenester som Dropbox, Google Drive, Amazon S3, OneDrive, FTP osv.
Når UpdraftPlus er installert og aktivert, kan du finne den under Innstillinger > Sikkerhetskopiering. Se først til at innstillinger er riktig konfigurert.
For å utføre en backup av WordPress, trykk på knappen «Kopier nå».
Velg «Inkluder databasen» og «Inkluder eventuelle filer». Bla nedover og klikk på «Kopier nå» for å begynne.
Når sikkerhetskopieringen er ferdig, vises den i listen over utførte sikkerhetskopier. Fra listen kan du velge å laste ned, gjenopprette, slette eller vise logg.
En god rutine er å lagre en kopi av backup på datamaskinen, og en kopi på en skytjeneste som Dropbox, Google Drive eller Amazon S3.
Oppsummering
Gode rutiner for backup av WordPress er viktig for din egen trygghet. Scenarioene for en kritisk feil, eller at noe uventet oppstår, er mange.
Det er ingen hemmelighet at mange slurver på dette området. Dessverre kan det koste deg dyrt, skulle du bli utsatt for hackere, skadelig programvare, eller rett og slett at det skjer et uhell, er det ingen vei tilbake uten backup.
I denne guiden har du lært hvordan du utfører en sikkerhetskopi manuelt, ved hjelp av en utvidelse eller plugin, og verktøy som webhotell-leverandører ofte tilbyr.
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger, hører vi gjerne fra deg i kommentarfeltet under eller bruk kontaktskjemaet. Vi svarer på alle henvendelser.