Hjem Meninger Typiske feil på nettsted som ødelegger førsteinntrykket

Typiske feil på nettsted som ødelegger førsteinntrykket

av naldy

Et godt førsteinntrykk betyr nesten alt. Førsteinntrykket dannes gjerne innen 20 sekunder, og dikterer hvilke beslutninger og handlinger den besøkende tar videre på nettsiden din. Ringvirkningene av et dårlig førsteinntrykk, kan bli store og skade bedriften din.

Det er viktig å være oppmerksom på at innholdet du publiserer på nettstedet ditt, er den første interaksjonen en bruker vil få med merkevaren din.

Hvis nettstedet holder en dårlig standard, vil inntrykket av produktene dine også være dårlig.

For mye tekst, ingen tomrom

Det kan være fristende å plassere så mye informasjon du kan på nettsiden, men med mindre det er informasjon som den besøkende trenger å vite med det samme, har det imot sin hensikt.

Mangel på tomrom eller «hvite mellomrom», bidrar til et dårlig førsteinntrykk, fordi du ikke har noe som bryter opp innholdet. Dette gjør det vanskelig for den besøkende å lese, eller forstå hva de skal fokusere på.

Tomrom skaper ikke bare harmoni og balanse, men hjelper til å bedre veilede en leser fra ett element til et annet.

Hvis du kan, skader det ikke om du bryter innholdet. Gjør det gjerne ved å legge til hvite eller tomme områder som har en annen farge enn resten.

Uklok bruk av stock- eller arkivbilder

Stock- eller arkivbilder du kan laste ned på Internett, er gjerne bilder av lav kvalitet. De er av mye brukte steder, mennesker, landemerker og arrangementer.

Bruk av stock- eller arkivbilder

I stedet bør du vurdere å investere i et kamera, og lage ekte bilder av ekte mennesker. Dersom det ikke er mulig, bør du i det minste se til at bildene du bruker er relevante til innholdet du publiserer.

Designet fungerer ikke på alle enheter

Hvis brukerne dine åpner en nettside, blogg eller nettbutikk på telefonen sin, og de må zoome inn for å lese teksten, vil de raskt gå videre.

Responsivt webdesign

I dag er det helt obligatorisk for et nettsted å være både brukervennlig og oversiktlig på alle skjermstørrelser. Velg derfor et responsivt WordPress-tema, hvor alle funksjoner fungerer som de skal.

Ødelagte koblinger eller lenker

Ødelagte koblinger, eller lenker som ikke fører til riktig sted er utrolig frustrerende. Når brukeren tror han er på rett spor, møter han i stedet en 404 -feilmelding.

Brutte koblinger eller lenker

Dette vil i de aller fleste tilfeller føre til at brukeren forlater nettstedet, og ikke kommer tilbake. Det er enkelt å unngå ved å teste nettstedet nøye for feil eller mangler.

Les hvordan spore 404-feil og omdiriger dem i WordPress.

Mangelfull kontaktinformasjon

Brukere som kommer til nettsiden din, har ofte en intensjon av å finne ut mer om bedriften, produktene eller tjenestene du leverer. Mange av dem, vil kontakte deg før de kjøper noe.

Mangelfull kontaktinformasjon

Gjør derfor kontaktinformasjon lett tilgjengelig, da kan brukerne lettere kontakte deg, og du kan svare på eventuelle spørsmål. Du bør i det minste sørge for at nettsiden din har et kontaktskjema som virker, eller en synlig e-postadresse du sjekker regelmessig.

Miks av flere språk

Hvis du velger å lage et norsk nettsted, bør du sørge for at utvidelser og temaer oversettes til norsk. Hvis nettstedet har en miks av flere språk, oppleves det som uferdig og slurvete.

Miks av flere språk

Feil språk på kjente WordPress -etiketter (read more, next, previous osv.) tar bare noen minutter å løse.

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

LIKTE DU INNLEGGET?
MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
SEND
Nyhetsbrev sendes ut ca. hver 3. måned.
close-link