Hva er en SEO analyse?

av naldy

En SEO analyse gir deg en oversikt over hvor godt nettsiden, bloggen eller nettbutikken din gjør det i organiske søk hos søkemotorer. I tillegg kartlegger den hvilke områder du kan forbedre, og viser deg konkrete tiltak du kan gjøre for å øke den organiske trafikken til nettstedet.

Søkemotoroptimalisering er komplisert, men er det et sted du ikke har råd til å bli oversett, er det hos Google. Gode SEO resultater er det viktigste du kan gjøre for å bidra til en jevn strøm av besøkende til nettstedet.

Det innebærer at du holder nettstedet, innholdet og teknologien det benytter i samsvar med algoritmer for rangering og søkemotorenes lunefulle krav.

Ofte er tiltakene som trengs for å gjøre nettstedet mer synlig få og ukompliserte, men noen ganger kan manglene være så omfattende at det vil lønne seg å endre på større deler av nettsiden, bloggen eller nettbutikken din.

Det er utrolig viktig at nettstedet ikke drukner på side to eller tre hos Google. Hvor mange ganger blar du selv til neste side når du søker etter noe? Svært sjeldent, vil jeg tro. Det er derfor jobben med å få nettstedet til å rangere høyt i søkeresultatene er så viktig.

Første steg er å gjennomføre en SEO analyse.

Når trengs en SEO analyse?

En SEO analyse er mest nyttig for de som allerede har en nettside, blogg eller nettbutikk som ikke leverer de resultater som forventes.

Tenk på SEO analysen som en «helsesjekk». Den gir deg en oversikt over hva som allerede fungerer, hva som må forbedres og hvilke hensyn du må ta i forhold til konkurrentene dine. For langvarige resultater, er det anbefalt å utføre SEO analyse av nettstedet regelmessig.

LES OGSÅ: WordPress SEO for nybegynnere

Når du utfører SEO analyse regelmessig, kan du enklere sikre at alle deler av nettstedet som påvirker søkemotoroptimalisering er innenfor dagens krav som stadig endres av søkemotorene.

Hva består en SEO analyse av?

Hva består en SEO analyse av?

Kort forklart består en SEO analyse av strenge kontroller av de faktorer som direkte påvirker nettstedets evne til å skape trafikk fra søkemotorer.

Hvilke disse er, altså ordlyden og hvor nøye det kontrolleres, vil variere mellom ulike aktører og spesialverktøy. Essensen i det hele, dreier seg derimot (stort sett) om det samme.

Søkeord

Søkeord eller søkefraser er ord eller setninger som brukes for å koble innholdet på nettsiden, bloggen eller nettbutikken til termene folk søker etter.

Ved å kartlegge hvilke søkeord eller søkefraser du rangerer for, kan du lettere forstå hvordan du rangerer for søkeordene som er relevante for deg. Denne informasjonen lar deg se hvor du bør satse mer, hvor manglene er og den generelle strategien videre.

Rangering

Hvordan du rangerer for søkeord eller søkefraser forteller deg hvor du må satse mer for å oppnå høyere søkevolum og mer organisk trafikk.

Hvis du rangerer lavt på søkeord som er helt kritiske for innholdet, tjenestene eller produktene du tilbyr, er det viktig å gjøre noe for å endre dette.

Konkurrenter

Det neste trinnet i en SEO analyse er å identifisere hvem konkurrentene dine er, og hvordan du gjør det i forhold til dem. Noen sjangere, temaer, produkter eller tjenester er mer konkurranseutsatt enn andre.

Når det finnes konkurrenter som allerede rangerer høyt for de søkeordene du ønsker deg mer søketrafikk fra, må du først vurdere hvor sterke de er.

Hvis konkurrentene dine er mye sterkere enn deg, har store profesjonelle nettsted som opptar førsteplassen på mange av søkeordene du ønsker deg, er det trolig lurt å prioritere andre søkeord i første omgang.

Det betyr ikke at du kan glemme å rangere høyt for de søkeordene du ønsker deg mest, men det betyr at du bør etablere resultater for mer spesifikke og lengre søkefraser først.

Side- og innholdsnivå

Det er viktig for søkemotorer at innholdet på nettstedet er relevant og at det svarer til forventningene (fra brukeren).

En SEO analyse vil derfor se nærmere på nettstedets innhold, lesbarhet og struktur. Bruk av bilder og video er positivt, men de må være i riktig format og optimalisert for bruk på nett.

LES OGSÅ: Hvordan optimalisere bilder for bruk på nett

Lenker eller koblinger

Et viktig trinn i en SEO analyse er å kartlegge interne- og eksterne lenker.

Du kan få høyere autoritet eller «poeng» dersom andre nettsted har koblinger som peker til nettstedet ditt. Antall lenker og kvaliteten på disse er avgjørende.

Lenker av høy kvalitet (koblinger fra et eksternt nettsted som allerede rangerer høyt) er positivt for rangeringen din. Lenker av lav kvalitet derimot, kan være negativt.

LES OGSÅ: Stopp backlink-spam fra å ødelegge omdømmet ditt

Interne lenker er en type lenker som mange nettsted «slurver» med. En intern lenke er koblinger som peker til relevante sider, innlegg eller produkter på ditt eget nettsted.

Brukeropplevelse

En god SEO analyse vil gjerne kunne fortelle deg om brukerne som besøker nettstedet, finner det innholdet de leter etter. Hvis ikke, vil de forlate nettstedet raskt og besøke en av konkurrentene dine i stedet.

Viktige faktorer for brukeropplevelse er innholds kvalitet, om nettstedet er attraktivt, er lett å navigere og hvor raskt det er.

Teknisk

Den tekniske delen av en SEO analyse kartlegger nettstedets oppbygging, mobilvennlighet, hastighet, kodekvalitet og andre tekniske detaljer.

Hvis nettstedet har større tekniske feil, bør du vurdere om det vil være nyttig å reparere disse, eller om det lønner seg å bygge om hele eller deler av nettstedet.

Oppsummering

En SEO analyse utfører strenge kontroller av de faktorer som direkte påvirker nettstedets evne til å skape trafikk fra søkemotorer.

Ved å gjennomføre en SEO analyse, får du identifisert hva som «mangler» for å oppnå bedre rangering, mer trafikk fra søkemotorer og en forståelse for hva konkurrentene dine gjør og deres strategi.

Har du spørsmål eller kommentarer, hører vi gjerne fra deg. Benytt kommentarfeltet nedenfor eller bruk kontaktskjemaet. Vi svarer på alle henvendelser.

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

HOLD DEG OPPDATERT

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Sendes ut ca. hver 3. måned.