Har du behov for at brukerne signerer et skjema digitalt før de sender det inn? I denne guiden viser vi deg hvordan du legger til et signaturfelt slik at brukerne kan signere før de sender skjemaet til deg.
For å lage et skjema hvor brukerne kan kontakte deg, sende inn en søknad, bestille varer osv. trenger du en utvidelse for skjemaer i WordPress. De fleste av disse tilbyr ikke funksjon for digital signatur, eller er ikke brukervennlig nok for hverken deg eller brukerne som skal signere.
Derfor bruker vi WPForms som er den mest brukervennlige utvidelsen for skjemaer i WordPress. Utvidelsen lar deg bruke dra- og slipp metoden for å lage alt fra enkle til mer kompliserte skjemaer med eller uten signaturfelt.
Hvorfor bruke skjemaer med signatur?
Vi lever i en tid der effektive- og digitaliserte løsninger erstatter mye av den tradisjonelle praksisen vi er vant med. Digitale signaturer er raskere, tryggere og billigere enn tilsvarende manuelle prosesser med papir.
Skjemaer med signatur kan til eksempel brukes for å signere avtaler, bestillinger, søknader osv. Felles for alle bruksområder er at man oppnår høy integritet på en effektiv måte.
Noen konkrete fordeler med signatur er:
- Gjør det enkelt for kunder å signere en kontrakt eller avtale
- Mer praktisk, du trenger ikke sende brevpost frem og tilbake for at noe skal signeres
- Lar deg inngå avtaler raskere og føre til økt vekst i bedriften
Hvordan lage et signaturskjema
Den enkleste måten å lage et skjema hvor brukerne kan signere digitalt er å installere tillegget Signature Addon for WPForms. Tillegget er bare tilgjengelig dersom du har kjøpt en lisens for utvidelsen.
Trinn 1 – Installer tillegg for signaturfelt
Det første trinnet er å installere tillegget Signature Addon for WPForms.
Velg WPForms > Addons fra kontrollpanelet i WordPress. Bla nedover i listen til du finner Signature Addon, klikk på «Install Addon».
Trinn 2 – Lag et skjema med WPForms
Det neste du må gjøre er å lage et skjema som du vil bruke på nettsiden din. Med WPForms kan du lage alle typer skjemaer med dra- og slipp metoden:
- Kontaktskjema
- Ordre og bestillingsskjema
- Serviceavtaler
- Tilbudsskjema
- Forslagsskjema
- Søknadsskjema
- Spørreundersøkelser
- ..og mange flere
Under har vi laget skjemaet «Serviceforespørsel» som vi skal bruke som eksempel videre i guiden. Dette er et skjema fra de ferdige malene i tillegget Form Templates Pack.
Trinn 3 – Sett inn signaturfelt
Når du har laget ferdig skjemaet du vil bruke på nettsiden din, gjenstår det bare å sette inn et signaturfelt hvor brukerne kan signere.
Når du er inne i skjemabyggeren kan du bruke dra- og slipp metoden for å plassere feltet «Signature» til ønsket plassering i skjemaet.
For å gjøre endringer i feltet for signatur, klikker du bare på det. Sørg for å angi feltet som «Required» (påkrevd) slik at brukere ikke kan sende inn skjemaet med mindre de legger til en signatur.
Når du er ferdig, klikker du på «Save» øverst i høyre hjørne for å lagre endringer.
Trinn 4 – Konfigurer innstillinger for skjema
Før du legger til skjemaet på en side eller innlegg, bør du se over innstillinger for skjema. Her kan du konfigurere skjemanavn, varsler, bekreftelse, fange opplysninger fra forlatte skjemaer og mange flere.
Trinn 5 – Legg skjemaet til på en side (eller innlegg)
Nå som du har laget og konfigurert ferdig skjemaet, er det på tide å legge det til på en side eller innlegg. I eksempelet vårt har vi laget en ny side fra Sider > Legg til ny. Vi har gitt siden tittelen «Serviceforespørsel».
WPForms har sin egen blokk i Gutenberg for å sette inn skjemaer. Klikk på knappen «Legg til WPForms» eller velg WPForms fra «Widgeter».
Helt til slutt velger du hvilket skjema du ønsker å sette inn fra listen over skjemaer. Listen vil inneholde alle skjemaer du har laget med utvidelsen WPForms.
Hvis du fremdeles bruker klassisk editor, kan du alternativt sette inn skjema med kortkode i stedet. Kortkoden for skjemaer du har laget finner du under WPForms > All Forms.
Trinn 6 – Publiser og test skjema med signaturfelt
Når du er ferdig er det klart for å publisere og teste skjemaet du har laget. Klikk på «Publiser» og besøk siden du har laget. Nå kan du forsøke å fylle ut og sende slik du vet at alt virker som det skal.
Det er alt. Du har nå opprettet et skjema på nettsiden din hvor brukerne kan signere digitalt.
Hvordan se opplysninger fra innsendte skjemaer
Nå som du har lagt til skjemaet på nettsiden din, kan du enkelt se innsendte skjemaer fra kontrollpanelet. Gå til WPForms > Entries. Listen vil vise alle innsendte skjemaer.
Hvis du har konfigurert varsler på e-post (i skjemabyggeren) vil du i tillegg motta en e-post med kopi av det innsendte skjemaet.
Er underskriftene juridisk bindende?
Vi har ikke undersøkt om underskriftene er juridisk bindende. Hvis dette er et krav bør du kontakte juridisk veiledning og forsikre deg om at du er innenfor kravene.
Grunnregelen er at en avtale som kommer i stand ved forhandlinger er inngått når partene er enig om alle vesentlige punkter. Her skal det redegjøres for momenter av betydning for å ta stilling til om dette kravet er oppfylt.
Det mest sentrale ved en avtale er prisen. Har man kommet til enighet om hva man skal betale for noe er dette en klar indikasjon på at partene har ment å binde seg. Men hva om man for eksempel er uenig om hva man skal betale for? Da dempes betydningen av at pris er avtalt.
Kilde: advokattips.no
Har du spørsmål kan du benytte kommentarfeltet under, eller bruke kontaktskjemaet vårt. Vi svarer på alle henvendelser.