Hvordan lage og administrere en e-postliste i WordPress

av naldy

En god e-postliste er mer enn bare en mulighet til å selge produkter og tjenester, det er en unik sjanse å bygge et nærere forhold til leserne dine.

På grunn av mulighetene e-postmarkedsføring gir, bør du komme i gang så raskt som mulig dersom du ikke allerede har en e-postliste. Det kan nemlig ta noe tid å bygge en god e-postliste.

Hva er en e-postliste?

En e-postliste er som en adressebok: Den består av e-postadresser til brukere som frivillig har registrert seg på nettstedet ditt, enten for å motta en eller annen form for melding på e-post.

E-postlister blir i hovedsak brukt for å sende ut nyhetsbrev, produktrelaterte kunngjøringer og spesialtilbud, men kan egentlig brukes til så mangt, til eksempel en mer personlig oppfølging av leserne dine.

Hvorfor lage en e-postliste?

Når du bygger en e-postliste fra grunnen av, vil den bestå av e-postadresser til brukere som frivillig har registrert seg. Disse brukerne er over middels interessert i det du driver med eller formidler.

E-postmelding til disse er ikke bare privat og mer personlig enn sosiale medier, men du vil oppleve at du har mer «slagkraft». Vi har testet gjentatte ganger på flere prosjekt, e-post gir omtrent 5-10 ganger så mange klikk som alle sosiale medier til sammen.

  • Garantert rekkevidde – Når du bruker Twitter, Facebook eller andre sosiale medier, havner statusen din ofte i skyggen. E-post derimot, har vi mennesker en tendens til å sjekke oftere og mer nøye enn tidslinjer på sosiale nettverk.
  • Tilgang og eierskap – Det du poster på Twitter eller Facebook eier du ikke selv. Når som helst kan kontoen din bli suspendert eller du kan miste dine følgere. En e-postliste er noe du eier og kan holde fast ved, uten at noen andre setter retningslinjer for deg.
  • Mer målrettet – Et nyhetsbrev eller annen melding på e-post, går direkte til brukere som har frivillig registrert seg hos deg, det vil si at disse er over middels interessert i det du driver med.

Sosiale medier som til eksempel Facebook begrenser rekkevidden til en liten prosent av følgerne dine. På samme måte vises en Twitter-melding bare i en begrenset periode på tidslinjen. En e-post derimot, når ut til alle abonnentene dine, og blir i innboksen til de eventuelt velger å slette den.

Vi sier ikke at du bør forlate sosiale medier. Disse er gode for å bygge brukerengasjement, men e-post vil stort sett alltid gi deg flere besøkende, konverteringer og salg.

Hvordan komme i gang med en e-postliste

For å bygge en e-postliste er du avhengig av abonnenter.

Ettersom nettsiden din er det første stedet mennesker vil se eller lese om hva du driver med, er det naturlig å begynne med å tilby dem å melde seg på et nyhetsbrev der.

Husk at det ikke alltid er slik at mulige abonnenter kommer til forsiden din først. Derfor kan det være lurt å gjøre informasjon om e-postlisten din tilgjengelig i en popup, sidemeny, bunntekst eller inne i en artikkel.

En pålitelig leverandør

Det første du trenger er en pålitelig leverandør av e-posttjenester. Disse selskapene spesialiserer seg på levering av e-post, og du trenger dem for å sikre at e-postmeldinger du sender ut når innboksen til alle abonnentene dine.

Du bør til enhver tid forsøke å unngå at e-postmeldinger du sender ut, automatisk havner i spam- eller søppelboksen hos mottaker.

Før du sender ut et nyhetsbrev eller annen melding på e-post, kan du til fordel teste den hos en tjeneste som mail-tester.com. Selv om e-post får 10/10 poeng, er det ikke garantert at meldingen kommer frem, men det er stor sannsynlighet for det.

Test e-post hos mail-tester.com

Mange bruker WordPress til å sende ut e-post, det fungerer greit, men er ikke alltid den beste løsningen. En profesjonell leverandør for e-posttjenester er gjerne mer pålitelig.

Noen eksempler på leverandører du kan bruke er:

Les innlegget enkel levering av e-post i WordPress for mer informasjon.

Informer abonnenten

Når du skal lage et skjema for påmelding, er det viktig at du tydelig informerer om hva slags innhold eller type meldinger du kommer til å sende ut. På denne måten får mulige abonnenter vite litt om hva de kan forvente.

Meld deg på nyhetsbrev popup

Du bør også fortelle noe om hvor ofte du sender ut e-postmeldinger, slik abonnenten vet hva han eller hun samtykker til å motta hvis de melder seg på.

Gjør det enkelt

Du har sikkert opplevd at noen nettsted bruker avanserte popup-vinduer eller andre kreative løsninger for å melde seg på et nyhetsbrev, spesialtilbud osv.

Ja, en popup er effektivt, men noen brukere hater de. Husk at dersom du velger en popup, konfigurer den slik at den ikke vises hver gang brukeren besøker nettsiden din.

Meld deg på nyhetsbrev

Ofte, kan det være nok å plassere et påmeldingsskjema i sidekolonnen eller i bunnteksten på nettstedet.

Fortell hvorfor

Det er ikke alltid nok å bare tilby et nyhetsbrev for å få folk til å melde seg på. Noen ganger, kan det være nødvendig å friste mulige abonnenter med noe mer.

En slik fristelse kan være et ekstra godt tilbud på et produkt du har, en rabattkode eller at du sender ut informasjon om konkurranser til abonnenter først.

Personvern

Du gjør ingenting galt ved å lagre e-postadressen til abonnentene dine, men du må passe på at du lagrer de trygt og holder deg innenfor regelverket for personvern (GDPR).

Samtidig som det er viktig at du enkelt tilrettelegger for at noen skal kunne melde seg på (til eksempel) nyhetsbrev, er det ikke lov å automatisk føre opp folk på en e-postliste uten at de har gitt samtykke til å motta meldinger fra deg.

Når du har bygget en e-postliste

Når du har bygget en e-postliste, er det viktig å sende ut relevant innhold jevnlig. For at abonnentene dine skal åpne e-postene du sender ut, må de inneholde noe som er nyttig.

eksempel nyhetsbrev fra wpologi
Utdrag av et eldre nyhetsbrev fra WPologi

Etter hvert som tiden går, vil du kunne se statistikk over de ulike abonnentene dine. Noen er aktive, andre inaktive. Noen åpner e-postmeldinger du sender ut, andre ikke. Noen kontakter deg tilbake, andre melder seg av listen.

Dette er helt vanlig. Dersom du ser aktivitet hos abonnentene dine, er du på riktig spor. Planlegg hvordan hver e-postmelding og bruk passende emne- og overskrifter for bedre resultat.

Noen leverandører for e-postmarkedsføring lar deg til eksempel sortere abonnenter i ulike grupper. Bruk disse verktøyene for mer personlige eller målrettede henvendelser.

Har du abonnenter som etter lang tid hverken er aktive eller leser e-postmeldinger fra deg, bør du vurdere om du skal slette brukeren fra listen.

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

HOLD DEG OPPDATERT

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Sendes ut ca. hver 3. måned.