Hjem Guider Hvordan installere og konfigurere Yoast SEO

Hvordan installere og konfigurere Yoast SEO

av naldy
Yoast SEO

Vi viser deg hvordan installere og konfigurere Yoast SEO, en av de mest populære utvidelsene for søkemotoroptimalisering for WordPress.

Yoast SEO ble først utgitt i 2008, og har siden vært et førstevalg for mange. Yoast SEO er pr. dags dato registrert med mer enn 5 millioner aktive installasjoner.

Først en liten oversikt om verktøy og funksjoner i Yoast SEO.

 

Gratisversjon

  • Søkeordoptimalisering.
  • Forhåndsvisning av sider og innlegg (Google).
  • Lesbarhetskontroll.
  • Full kontroll over brødsmuler (breadcrumbs).
  • Hindrer duplikat i innhold.
  • Tekniske ting i bakgrunnen (robots.txt, .htaccess, permalenker).
  • Oppdateres annenhver uke, optimalisert for Google-algoritmen.
  • XML sitemaps (nettstedkart).
  • Integrer og verifiser Google, Yahoo og Bing.
  • Importer innstillinger fra andre utvidelser.

 

Premiumversjon (€79 pr. nettsted)

  • Utvidet forhåndsvising (Google, Twitter, Facebook).
  • Søkeordoptimalisering for synonymer og relaterte søkeord.
  • Søk med forslag til interne lenker.
  • Innholdsinnsikt (viser deg ofte brukte ord eller setninger).
  • Viderekobling (enkelt omdirigerer adresser fra gamle innlegg m.m).
  • Oversikt over nøkkelordene, inkl. eksport til CSV.

 

Hvordan installere Yoast SEO

Yoast SEO kan installeres helt ukomplisert fra søkefunksjonen under Utvidelser > Legg til ny. Om du er usikker på hvordan dette gjøres, kan du lese hvordan installere en utvidelse i WordPress.

Når utvidelsen Yoast SEO er aktivert, kommer SEO -verktøylinje og meny til syne. La oss se nærmere på hvordan konfigurere Yoast SEO.

Yoast SEO

 

Hvordan konfigurere Yoast SEO

Yoast SEO ønsker du skal gå gjennom en veiviser (Configuration Wizard) for generell konfigurasjon. Veiviseren danner et godt utgangspunkt for videre konfigurasjon, så la oss gjøre det først.

Yoast SEO er bare delvis oversatt til norsk, derfor er noe av veiledningen på engelsk. Vi forsøker å oversette vanskelige ord underveis.

 

Konfigurere Yoast SEO (del 1, veiviser)

#1. Welcome

Yoast SEO gir deg en kort introduksjon til veiviseren. Gå videre med Configure Yoast SEO.

#2. Enviroment

Yoast SEO spør om nettstedet er klart for å slippe inn søkemotorer (indeksering). Om du ikke har publisert noe innhold enda, kan du velge å vente (Option B).

#3. Site type

Velg hvilken type (kategori) nettsted du har. Om nettstedet faller innenfor flere kategorier (til eksempel nettbutikk og blogg), velges den delen som er viktigst.

#4. Firma eller person

Velg hvem nettstedet representerer, deg som person, eller firma. Dette påvirker plassering i Google’s Knowledge Graph Card.

Google’s Knowledge Graph Card er vanligvis data som vises til høyre for søkeresultater. Dataene som fylles inn i denne boksen (av Google) er basert på søket.

I skjermbildet under har jeg søkt på Statoil. Som du kan se har Google fylt Knowledge Graph Card (til høyre) med opplysninger for Staoil, samt andre lignende (beslektede) virksomheter.Google Knowledge Graph

Boksen hos Google fylles med relevant informasjon basert på søk. Et søk etter en person vil vise relevant personinformasjon, og et søk etter en filmtittel vil vise informasjon om film.

Valget for dette trinnet i veiviseren er derfor viktig. Det forteller Yoast SEO hvem som representerer innholdet på nettstedet, og kan inkludere det i Google’s Knowledge Graph Card.

#5. Social Profiles

Legg inn adressen til de sosiale nettverkene tilknyttet nettstedet.

#6. Search engine visibility

Yoast SEO spør hvilket innhold som skal indekseres. Vi ønsker å indeksere alt innhold, både innlegg og sider.

#7.  Multiple authors

Dersom du har (eller planer om) flere brukere som skal poste innhold på nettstedet ditt, kan du velge Yes på dette alternativet. Dersom ikke, eller er usikker, velg No. Faren ved å aktivere flere forfattere (feilaktig) er at Google kan se det som duplikat innhold, og derfor redusere rangeringen.

#8. Google Search Console

Yoast SEO ønsker tilgang til Google Search Console -kontoen. Om du ikke allerede har en konto, bør du lage en og registrere nettstedet ditt. Følg veiviseren på skjermen for å hente koden, lim den inn i veiviseren og velg autentiser til slutt.

#9. Title settings

Denne innstillingen forteller Yoast SEO hvordan navnet på nettstedet viser i søkeresultatene. Om du velger å ikke skrive inn noe, brukes tittel fra WordPress (Innstillinger > Generelt).

Yoast SEO Søkeresultat

Hvordan et innlegg vises i søkeresultatene kan tilpasses individuelt senere.

#10. Newsletter

Vi nærmer oss slutten av veiviseren. De siste trinnene lar deg (valgfritt) melde deg på nyhetsbrev fra Yoast SEO, se videoer med instrukser m.m. Når du er klar, gå til siste steg i veiviseren og velg lukk.

Under er skjermbilder av de 12 -trinnene i veiviseren. Alle opplysningene kan endres senere, men veiviseren er en god start for konfigurere Yoast SEO.

 

Konfigurere Yoast SEO (del 2, manuell konfigurasjon)

Veiviseren lar deg konfigurere Yoast SEO raskt, men dekker bare det grunnleggende for å komme i gang. Vi ser nærmere på deler av konfigurasjonen som ikke ble fullført av veiviseren.

 

Verktøy for nettstedsadministratorer

Fra hovedmenyen i WordPress kontrollpanel, gå til SEO > Generelt, velg fanen Verktøy for nettstedadministratorer øverst.Verktøy for nettstedadministratorer

De mest populære søkemotorene lar deg registrere en brukerkonto hvor opplysninger for søk administreres.

Om du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi å følge lenkene “Get your verification…” i Yoast SEO for å registrere deg.

 

Søkeresultater, innholdstyper (Content Types)

Fra hovedmenyen i WordPress kontrollpanel, gå til SEO > Search Appearance, velg fanen Content Types øverst.

Search Appearance - Content Types

Dagens “trend” er en SEO tittel med kun overskriften.

WordPress kommer konfigurert for flere typer innhold, som notis, bilde, video m.m. Du kan også definere egne innholdstyper. Noen tema kan inneholde egne innholdstyper (eller maler) for sider og innlegg.

Det er viktig å konfigurere Yoast SEO for alle de innholdstypene du ønsker skal vises i søkeresultatene.

Under Content Types lar Yoast SEO deg definere hvordan tittel og metabeskrivelse skal vises. Vær oppmerksom på at metabeskrivelsen som skrives inn her (Content Types) er den som vises for hovedsiden eller toppdomenet.

Standard SEO-tittel er Tittel, Page, Separator, Site Title (uten komma).

[su_icon_text color=”#000000″ icon=”icon: info-circle” icon_color=”#f79623″ icon_size=”32″ url=”” class=””]Vi anbefaler å bruke standard formatering for SEO-tittel (selv om skjermbildet over viser dagens trend). Når tittelen for nettstedet ditt vises vil navnet ditt lettere bli kjent. Dessuten, om du unnlater å ta med tittel, kan Google i noen tilfeller endre den for deg.[/su_icon_text]

Nå som Yoast SEO er installert, vil en SEO -boks vises under tekstbehandleren for innlegg og sider.

 

Søkeresultater, Brødsmuler (Breadcrumbs)

Vi anbefaler å bruke brødsmuler (breadcrumbs) om temaet ditt støtter det. Brødsmuler er et pluss for SEO, og er med på å forklare søkemotorer hvordan innholdet på nettsiden din er bygd opp.

Brødsmuler (breadcrumbs)

Brødsmuler på wpologi.no

 

Fra kontrollpanelet i WordPress, velg SEO > Search Appearance. Velg fanen Brødsmuler øverst.

For å konfigurere brødsmuler riktig, må du se på hvordan de vises på nettstedet ditt. Hos WPologi følger brødsmuler denne stilen:  Hjem > Kategori > Tittel for innlegg. Separatoren er >.

På skjermbildet under kan du se hvordan konfigurasjon for brødsmuler ser ut hos oss. Merk deg at det ikke er sikkert dette stemmer for ditt nettsted.

Konfigurer brødsmuler (breadcrumbs)

Sosiale Medier

Fra kontrollpanelet i WordPress, gå til SEO > Sosiale Medier.

For å vise innhold fra nettstedet ditt riktig på sosiale medier, må Legg til Open Graph Meta Data aktiveres for Facebook, og Legg til meta-data for Twitter-kort aktiveres for Twitter.

Yoast SEO Sosiale Medier

I tillegg bør innstillinger for forside m.m settes inn, med eller uten bilde. Lenker til nettstedet ditt som postes på sosiale medier vil da være mer appellerende, og viktigst av alt, vises korrekt.

 

XML sitemap

Yoast SEO vil skape et kart over nettstedet ditt. Kartet oppdateres hver gang du gjør endringer eller publiserer nytt innhold. Nettstedskartet forteller søkemotorer hvordan innhold og nettstedets struktur er bygget opp.

[su_icon_text color=”#000000″ icon=”icon: info-circle” icon_color=”#f79623″ icon_size=”32″ url=”” class=””]XML sitemap kan skrues av/på i SEO menyen fra kontrollpanelet. Velg SEO > Generelt, velg fanen Features.[/su_icon_text]

Om du ikke har registrert nettstedet i Google Search Console enda, bør du gjøre dette nå.

Nettstedskartet finnes på adressen https://dittdomene.com/sitemap_index.xml. Send inn nettstedkartet i Google Search Console som vist i skjermbildet under.

XML Sitemap

 

Tilpass SEO for innhold

Nå som du har installert og konfigurert Yoast SEO, er det innholdet på nettstedet ditt som bør stå i fokus.

Legg merke til at Yoast SEO nå vil vise en SEO -boks under tekstbehandleren (Innlegg > Legg til nytt). Når du skriver innhold til nettstedet ditt, er det verdt å bruke litt tid på å velge en god tittel og metabeskrivelse.

Tilpass SEO for innhold med Yoast SEO

Helt til slutt

Om du har fulgt denne veiledningen er Yoast SEO nå ferdig konfigurert.

Husk at gode resultater i søkemotorene kommer først og fremst av godt skrevet innhold.

Hva er ditt beste tips for SEO?

Kanskje du liker

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

LIKTE DU INNLEGGET?
MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
SEND
Nyhetsbrev sendes ut ca. hver 3. måned.
close-link