WordPress SEO eller søkemotoroptimalisering generelt, handler om hvordan du blir synlig i søkemotorer og dermed oppnå en jevn strøm organisk trafikk.
Søkemotoroptimalisering er et svært omfattende tema. Mye mer omfattende enn det vi kan dekke i en guide her på WPologi.
Det du derimot vil lære i denne guiden er hva søkemotoroptimalisering er, det grunnleggende for å bli synlig, og hvordan du kan jobbe strategisk videre med hensyn til rangeringen.
Det grunnleggende
Organisk trafikk er den trafikken som oppstår naturlig, uten at du har betalt eller annonsert for den. Den styres av alogritmer og regler som er satt av søkemotorer som Google.
Hva er egentlig SEO
Betydningen av ordet er Search Engine Optimzation, eller på godt norsk søkemotoroptimalisering. Det handler i korte trekk om å skape bedre synlighet på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å trekke besøkende til nettstedet ditt.
Google (og andre søkemotorer) rangerer nettsider basert på mange faktorer, også kalt algoritmer.
Denne algoritmen finnes det mange misforståelser og myter rundt. Det vi vet helt sikkert er at noen grunnleggende faktorer for hvordan rangeringen foregår finnes, mens andre faktorer varierer og endrer seg med tiden.
Nettstedet ditt blir «tolket» opp mot disse reglene, som til slutt bestemmer hvor høyt opp i søkeresultatene du havner. Havner du høyt oppe, er det mer sannsynlig at brukeren klikker på koblingen til akkurat deg.
Hvorfor SEO er viktig
Trafikk fra søkemotorer regnes som den mest verdifulle, og for mange er det også den primære trafikk-kilden.
De siste tallene viser at over 80% av all informasjonshenting starter med et søk på Google, mens det er antatt at over 65% av alle kjøp begynner med at noen søker på Internett.
Da sier det seg selv at ved å øke nettstedets generelle søkbarhet og synlighet, vil være en vinn vinn situasjon for deg som nettredaktør.
Konkrete tiltak for søkemotoroptimalisering
Det viktigste du gjør når det kommer til søkeoptimalisering i WordPress er å sette brukeren i fokus.
Kombiner god brukervennlighet og enkel navigering med godt skrevet (og relevant) innhold som best svarer på det brukeren er ute etter.
Gjør nettstedet synlig for søkemotorer
WordPress har en innebygd funksjon hvor du kan enten tillate eller blokkere indeksering fra søkemotorer.
Funksjonen er laget for å tillate, eller hindre søkemotorer fa å lese nettsiden din, hvor sistnevnte gjerne brukes i tilfeller hvor nettsiden er under utvikling eller av andre grunner ikke skal være synlig for offentligheten.
Gå til Innstillinger > Lesing i WordPress kontrollpanel. Se til at alternativet for å hindre indeksering er deaktivert.
Velg en SEO-vennlig URL-struktur (permalenker)
En SEO-vennlig URL-struktur er en som er lett å lese for mennesker og søkemotorer. Adressen alene bør kunne fortelle hva en side eller et innlegg handler om.
SEO-vennlig URL-struktur:
https://eksempel.com/beste-gratis-utivdelse-for-wordpress
https://eksempel.com/hvordan-installere-wordpress-lokalt
Ikke SEO-vennlig URL-struktur:
https://eksempel.com/?page_id=3292
https://eksempel.com/arkiv/9102
De to siste eksemplene (ovenfor) vil på ingen måte identifisere innholdet på nettsiden.
For bedre WordPress SEO bør du derfor endre URL-struktur, også kalt permalenker. Du kan sjekke hvordan permalenker er konfigurert under Innstillinger > Permalenker.
Yoast anbefaler å velge strukturen «Innleggsnavn» (A) eller «Egendefinert struktur» (B) med kategori etterfulgt av innleggets navn.
For de aller fleste er struktur A med «Innleggsnavn» det beste valget.
Hvis nettstedet ditt er eldre enn 6 måneder eller har mye innhold, bør du ikke endre URL-struktur. Unntaket er om du bruker strukturen «Standard» som er direkte uvennlig for SEO.
Hvis du endrer URL-struktur på et godt etablert nettsted, vil delinger på sosiale medier osv. bli ødelagt. Det kan være lurt å spore 404-feil i en periode etter endring av permalenker i WordPress.
Velg om du vil bruke www. eller ikke-www.
Hvis nettsiden din er helt ny, må du bestemme deg for å bruke enten www.domene.com, eller den enklere utgaven med bare domene.com.
Det er ingen SEO-fordel å velge den ene fremfor den andre, men mest et spørsmål om smak og behag.
Adressen kan endres fra Innstillinger > Generelt. Skriv inn adressen din med eller uten www foran.
Installer en utvidelse for WordPress SEO
Som med mye annet i WordPress finnes det utvidelser for det aller meste. For WordPress SEO anbefaler vi at du installerer utvidelsen Yoast SEO eller All in One SEO Pack. Vi så nylig på hva som skiller de to.
Begge utvidelsene er i utgangspunktet gratis, men hver av de har et premium alternativ som gir litt flere muligheter.
For nybegynnere anbefaler vi å velge Yoast SEO, og er den utvidelsen vi bruker i eksempler for denne guiden.
Les hvordan installere og konfigurere utvidelsen Yoast SEO for mer informasjon.
Registrer nettstedet hos Google Search Console
Google Search Console er et obligatorisk verktøy for bedre WordPress SEO. Verktøyet leveres gratis av Google, og lar deg registrere adresse og nettstedskart for nettstedet ditt.
Ved bruk av Google Search Console kan du blant annet finne ut hvilke deler av nettstedet Googles søkerobot sliter med å finne, for å så optimalisere disse sidene.
Samtidig kan du ved bruk av Google Search Console få se hvilke sider på nettstedet ditt som er mest populære, hvilke søketermer eller søkeord som benyttes når brukere er ute etter det du tilbyr m.m.
Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du lage en brukerkonto hos Google og registrere nettadressen din hos Google Search Console.
Lag et XML nettstedkart for bedre indeksering
For bedre indeksering bør du lage et XML nettstedkart. Et nettstedkart forteller søkemotorer som Google, Bing og Yahoo om alt innhold du tilbyr på nettstedet.
Det vil ikke nødvendigvis øke rangering i søkeresultatene, men vil sørge for raskere indeksering.
For å lage et nettstedkart kan du bruke en utvidelse for søkemotoroptimalisering i WordPress, som til eksempel Yoast SEO. Utvidelsen plasserer nettstedkartet i roten av domenet ditt og heter sitemap_index.xml.
Adesse til nettstedkart:
https://eksempel.com/sitemap_index.xml
Logg inn hos Google Search Console og registrer nettstedkartet der.
Når du sender inn et nettstedkart, vil Google bruke en stund før alt innholdet er ferdig indeksert. Vanligvis vil du kunne se statistikk og data for nettstedet etter 3-5 dager.
Hastighet påvirker brukeropplevelsen
Hvis du har fulgt de konkrete tiltakene ovenfor, har du nå dannet et godt grunnlag for å bli sett av søkemotorer.
Det neste du bør se nærmere på er hastighet i WordPress. Det er nemlig slik at hastighet påvirker brukeropplevelsen mye, og nettopp derfor plasserer Google raske nettsider høyere i resultatlisten.
Lastetiden for en nettside bør ikke overskride 3 sekunder. Samtidig er det viktig at brukeren finner nettsider som gir de en god brukeropplevelse, hvor kvalitet er sentralt.
Hvis nettsiden din er for treg, vil brukeren trolig klikke seg bort fra nettstedet og over til konkurrenten.
Sjekk hvor raskt nettstedet ditt er
Det er lett å tro at nettsiden din er rask fordi den oppleves rask på din egen datamaskin. Det mange ikke vet, er at hastigheten du opplever på egen datamaskin kan være misvisende.
Nettleseren din hurtiglagrer elementer og innhold for nettsted du besøker ofte. Det er trolig tilfelle for ditt eget nettsted, noe som gir en uvirkelig følelse av hastighet.
For en bedre pekepinn på hvor raskt nettstedet ditt er, bør du bruke verktøyene Pingdom og GTmetrix. De har hver sin metode or å teste hvor raskt et nettsted er.
Bruk en utvidelse for cache eller hurtigbuffer
Cache eller hurtigbuffer er den mest vanlige og mest effektive metoden for å optimalisere WordPress. Hvis du ikke allerede bruker en utvidelse for caching, vil dette øke hastighet og ytelse betraktelig.
WordPress genererer vanligvis innhold dynamisk. Det betyr at hver gang noen besøker nettsiden din, kjøres mye programkode og flere databasespørringer. Har du mange besøkende, må denne prosessen gjentas for hver eneste en.
Det en utvidelse for caching gjør, er å lage en kopi av hjemmesiden din, som raskere kan leveres til de besøkende.
WP Rocket er den beste utvidelsen for caching i WordPress. Den er nybegynner-vennlig, og en livredder for deg som ikke ønsker å fordype deg i tekniske begreper.
Hvis du heller ønsker et gratis alternativ, kan vi anbefale WP Super Cache. Den er lett å forstå og har de viktigste funksjonene.
Optimaliser bildene dine for bruk på nett
Bilder skaper mer engasjerte lesere, men om du lagrer bildene dine feil, kan det ha stor betydning for nettsidens hastighet.
Når du lagrer bilder for bruk på nett er det viktig å vurdere oppløsning, bildeformat og komprimering. Om du velger riktig kombinasjon, kan du endre størrelsen dramatisk.
PNG og JPEG er det to mest brukte bildeformatene på Internett, men det er ikke alltid like lett å vite hvilket format du bør bruke, eller når.
- JPEG – Brukes når bildet har mye dybde og mange forskjellige farger
- PNG – Brukes for transparente (gjennomsiktig) bilder, grafikk og bilder med få farger.
En enkel huskeregel er å bruke JPEG for bilder som har sitt opphav fra et kamera, og PNG for bilder som i hovedsak består av skrift eller tegning.
Adobe Photoshop er et av de mest brukte verktøyene for bildebehandling generelt, men har en ganske høy prislapp. GIMP er et gratis alternativ.
Les vår guide hvordan optimalisere bilder for bruk på nett for mer informasjon.
Viktigheten av et godt webhotell
Webhotellet spiller en stor og viktig rolle for hastighet og ytelse i WordPress.
Derfor er det viktig å velge et webhotell som gir deg nok ressurser til å håndtere belastningen nettstedet ditt krever.
Først bør du gjøre de tiltakene du kan for bedre hastighet og ytelse i WordPress. Les guiden hastighet og ytelse i WordPress for mer informasjon.
Hvis du fremdeles ikke er fornøyd, kan det være at webhotellet begrenser- eller har satt grensen for antall ressurser du har tilgjengelig urimelig lavt.
Da bør du vurdere å skifte til en annen webhotell-leverandør. Les hva vi mener er beste webhotell for WordPress for mer informasjon.
Praktiser gode rutiner for WordPress SEO
Du er allerede på god vei til bedre WordPress SEO. Hvis du vil forbedre rangering i søkemotorer ytteligere, bør du lære og praktisere noen gode rutiner.
Riktig bruk av kategorier og stikkord
WordPress lar deg sortere innlegg i kategorier og med stikkord. Det gjør det enklere å administrere innhold, og ikke minst like viktig, lettere for leserne dine å finne innholdet de leter etter.
Kategorier og stikkord hjelper også søkemotorer å forstå hvordan strukturen på nettstedet er bygget opp. Derfor kan man si at riktig bruk av kategorier og stikkord har en betydning for søkemotoroptimalisering.
Som nybegynner kan det være vanskelig å forstå hvordan du best sorterer innholdet, og det er ikke uvanlig å se feil på dette området.
Eksempler på kategorier
- Biler
- Mat
- Sport
Eksempler på stikkord
- Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Ferrari
- Fisk, kjøtt, potet, ris, pasta
- Fotball, basketball, håndball
Det er ingen fordel å bruke for mange stikkord. Tenk heller gjennom hvilke stikkord som er relevant for innlegget du skriver.
En vanlig misforståelse er at stikkord er det samme som søkeord. Det er de ikke, stikkord er bare en mer detaljert sortering av innhold.
Les innlegget om kategorier og stikkord i WordPress for mer informasjon.
Vis sammendrag for innlegg
WordPress viser vanligvis hele innholdet for hvert innlegg på forsiden og for arkiver.
Vi skjønner at noen liker denne måten, men utenom det rent kosmetiske har det mange ulemper. Det gir færre sidevisninger, og reduserer tiden leseren bruker på nettsiden din.
Når du viser hele innholdet for et innlegg på forsiden, risikerer du at søkemotorer tolker selve innleggene som duplikater. Det er ikke bra for søkemotoroptimalisering.
I stedet bør du vise et sammendrag for innlegg på forsiden. For å aktivere dette velg «Sammendrag» under Innstillinger > Lesing i kontrollpanelet.
Bruk interne lenker regelmessig
Søkemotorer bruker et poengsystem hvor hvert eneste innlegg på nettsiden din blir rangert. Hvor mange poeng et innlegg får er basert på mange faktorer, og en av disse er hvor mange lenker eller koblinger det er til innlegget.
Derfor er det en god praksis å bruke interne lenker der det er naturlig å fortelle leseren om andre relevante innlegg du har skrevet.
Interne lenker er positivt for søkemotoroptimalisering, samtidig som det øker antall sidevisninger.
Rydd i useriøse kommentarer (spam)
Det er et stort pluss om du får mange kommentarer og tilbakemeldinger på nettstedet ditt. Engasjement fra publikum kan forbedre WordPress SEO betydelig.
Noe som imidlertid ikke er bra, men regelrett skadelig for søkeoptimalisering, er spam og useriøse kommentarer. Disse inneholder ofte lenker til useriøse nettsted, og det liker søkemotorer dårlig.
Derfor bør du bruke Akismet for å bekjempe problemer med spam og useriøse kommentarer. Utvidelsen kommer forhåndsinstallert med WordPress.
Vær oppmerksom på at svært mange kommentarer på innlegg kan øke tiden det tar å laste inn nettsiden din. Skulle det være et problem hos deg, kan det være lurt å dele kommentarer inn i flere sider.
Gå til Innstillinger > Diskusjon og aktiver valget «Del opp kommentarer i sider».
HTTP hører fortiden til, bruk HTTPS (SSL)
Nettsted som ikke benytter krypterte forbindelser ansees nå som usikre av Google. Hvis du ikke har et gyldig SSL-sertifikat for domenet ditt, mister du rangering hurtig.
Vanligvis tilbyr alle webhotell-leverandører med respekt for seg selv gratis SSL. Er ikke det tilfelle, bør du skifte til en ny leverandør. Les hvilke webhotell vi anbefaler for WordPress.
Hvis du ikke har HTTPS aktivert for nettstedet ditt, bør du kontakte webhotell-leverandøren i dag.
Innholdskvalitet er helt sentralt
Innholdskvalitet er helt sentralt for å få flere besøkende til nettsiden din, og er selve hjørnesteinen for SEO eller søkemotoroptimalisering.
Men hva kjennetegner egentlig godt innhold, og hvorfor er det så viktig for at nettsiden skal rangere godt i søkemotorene?
Når man snakker om innhold, tenker folk flest på teksten på sider og innlegg, men innhold trenger ikke være begrenset til tradisjonelle sider og innlegg.
Innhold kan også være mye mer enn bare tekst. Det kan være bilder, lyd, video, lysbilder, verktøy osv.
Er innholdet nyttig, eller bare sidefyll?
Er innholdet du publiserer nyttig for brukeren? Tilfredsstiller det behovet eller løser problemet vedkommende ønsker å løse? Er det skrevet på en måte som inspirerer og øker nysjerrigheten?
Gir du informerende og avklarende svar om et produkt brukeren vurderer å kjøpe? Er innholdet bare skrevet for å «fylle» siden med tekst, hvor tanken er at dårlig innhold er bedre enn null innhold?
Dette er viktige spørsmål du bør stille deg når du evaluerer innholdet du har- eller planlegger publisere.
Sterkt innhold vil gi deg trofaste lesere. Ikke nok med det, når lesere føler innholdet, produktet eller tjenesten du leverer er verdifull, vil det motivere de til å dele det videre med venner og følgere på sosiale medier.
Gi leserne svarene de leter etter, med en gang!
Nettlesere søker raskt etter svar. Finner de ikke svarene tidlig i et innlegg, er sjansen for at de klikker videre stor. Derfor bør du gi leserne de gode svarene med en gang, gjerne i starten av teksten.
I en akademisk artikkel eller en bok, er innholdet bygget opp som en pyramide. Først presenterer du grunnlaget, metoden og deretter selve svaret.
I et blogginnlegg bør du snu pyramiden på hodet. Gi leseren anledning til å raskt avgjøre om det er verdt å lese resten av teksten.
Skriv det viktigste først, fyll deretter på med detaljene etterpå. Ikke tenk at leserne stikker hvis du gir dem svaret helt øverst i teksten. Tenk heller at hvis du ikke gir svaret tidlig, drar leseren videre med det samme.
Skriv lengre, mer utfyllende og detaljert
Kvalitet over kvantitet er svært viktig.
Du trenger ikke skrive flere innlegg hver eneste dag for å få flere besøkende. Det handler om kvalitet, ikke kvantitet.
Du vil tjene mye mer på å redusere antall innlegg du skriver, og heller bruke tid på å skrive lengre, mer utfyllende og detaljert.
Det er ikke bare Google som foretrekker lengre innlegg, men vi mennesker også. Lengre innlegg gir oss mer.
Ikke glem avsnitt, overskrifter og rettskriving
Når du skriver tekst er det viktig å tenke struktur.
Avsnitt, overskrifter eller mellomtitler gjør det lettere for leserne å skumme gjennom innholdet. I tillegg viser det søkemotorer strukturen på innholdet, noe som er svært bra for søkemotoroptimalisering.
Overskrifter i teksten lager du ved å velge ulike overskrifts-stiler, noe alle kjente publiseringsverktøy har.
Overskrift 1 (H1) er forbeholdt tittelen på siden, så den bruker du i praksis ikke. Neste nivå er overskrift 2 (H2) og så videre ndover hvis du har behov for flere nivåer i teksten.
Overskrifter finnes vanligvis i nivå 1-6, men det er svært sjelden du trenger å bruke de laveste nivåene. Som regel er det bare overskrift 2 og 3 som brukes for selve innholdet.
Sist men ikke minst. Rettskriving.
Selv om innholdet vanligvis teller mer enn rettskriving, er det viktig å unngå skrivefeil for å gi et bedre helhetsinntrykk. Hvis teksten du skriver er full av feil, vil det faktisk kunne resultere i at leseren klikker seg videre.
Engasjerende innhold gir flere besøkende
Hvis du skriver kjedelig og lite inkluderende innhold, lar leserne dine seg lett distrahere av andre og mer engasjerende nettsider.
Engasjer leserne dine. Vær gjerne aktiv i kommentarfeltet, spør om leserens mening og skriv personlig. Tenk at du snakker til en av dine trofaste lesere.
Innhold som verdsettes høyt er nyttig, interessant, gjør inntrykk eller enasjerer følelsesmessig (latter, sinne).
Målgruppe, hvem snakker du til?
Når du starte et helt nytt nettsted må du finne en måte å nå ut til potensielle besøkende. Du bør sikte deg inn på en målgruppe du tror kan være interessert i det du skriver.
Det er vanlig å tenke at man skal nå ut til så mange som mulig, men det er ikke helt slik det fungerer. Du må nesten vite hvem målgruppen din er, fordi det er de du må tilpasse innholdet du skriver til.
Tenk deg selv hvordan du snakker til en jente på 17, en dame på 40 eller en mann på 60.
Å skrive rettet mot en målgruppe vil gi deg flere besøkende fordi det øker sjansen for at denne gruppen finner akkurat det de søker etter.