Hjem > Nybegynner > Hva er forskjellen på en blogg og et nettsted?

Hva er forskjellen på en blogg og et nettsted?

av naldy

Ofte spør leserne våre hva en blogg er for noe og hvordan skiller den seg fra et typisk nettsted eller nettside. Hvis du planlegger å starte nettside eller blogg, er det viktig å forstå disse begrepene.

I denne guiden skal vi forsøke å forklare hva som er forskjellen, når man bør bruke det ene eller det andre, og fordelene ved dem.

Hva er en blogg?

Ordet blogg stammer fra engelsk og er satt sammen av ordene web og logg. En blogg er en type nettsted for publisering av såkalte blogginnlegg eller bloggposter.

Innleggene på en blogg sorteres vanligvis i omvendt kronologisk rekkefølge, slik at det nyeste innholdet automatisk vises først.

Verbet å blogge betyr å skrive nye blogginnlegg eller moderere og svare på kommentarer som har kommet inn til bloggen.

Wikipedia

Forsiden på en blogg inneholder gjerne et bestemt antall innlegg, og de eldre innleggene forflyttes automatisk ut av hovedsiden når nye innlegg publiseres.

Til eksempel er hovedsiden her på wpologi.no er fylt av ulike blogginnlegg for å hjelpe deg i gang med WordPress.

Forsiden hos moderne blogger har mange elementer.

Et typisk kjennetegn ved en blogg er at hver artikkel har et eget kommentarfelt hvor leserne kan skrive kommentarer til innholdet. Hver kommentar som skrives inngår i en diskusjonstråd med de andre leserne.

Ettersom leserne kan diskutere, lenke til hverandres blogger, og kan abonnere på nye innlegg gjør at blogger kategoriseres som et sosialt medium.

Bloggens historie

Fenomenet blogging startet i 1997 da en amerikaner publiserte daglige oppdateringer i en «weblogg» som han kalte det den tiden.

Tilbake på den tiden krevde publisering av innhold på Internett gjerne kunnskap om HTML-redigering.

I 1998 ble «åpen dagbok» eller «Open diary» et verktøy stadig flere benyttet seg av. Våren 1999 gjorde en forfatter om «weblogg» til «we blog» og ordet blogg ble deretter raskt en del av dagligtalen.

I 1999 ble den populære bloggplattformen Blogger.com lansert, som senere ble kjøpt opp av Google i 2003. Det samme året kom første versjon av WordPress.

Ettersom publiseringssystemet (bloggplattformen) tar seg av håndtering av brukerkontoer, kommentarer og design, ble den tekniske terskelen for å opprette en blogg lavere, og fenomenet opplevde stor vekst fra 2005-2010.

I dag er WordPress verdens mest populære bloggplattform og kjøres på over 30% av alle nettsted på Internett.

Hva skiller en blogg og et nettsted?

En blogg er også en type nettsted. Det eneste virkelige forskjellen mellom en blogg og et typisk nettsted, er at blogger regelmessig blir oppdatert med nytt innhold i omvendt kronologisk rekkefølge.

Typiske nettsted har vanligvis en mer statisk karakter hvor innholdet organiseres på sider som ikke oppdateres så ofte. En blogg derimot er dynamisk og kan oppdateres opptil flere ganger hver dag.

En blogg har gjerne artikler som er sortert i kategorier og stikkord, mens et typisk nettsted bruker sider for å organisere og vise innhold.

Blogger kan også være en del av et større nettsted. Det er mer og mer vanlig at bedrifter har en bloggsekjson hvor de regelmessig publiserer innhold for å informere og utdanne kundene sine.

Det høres kanskje litt forvirrende ut men alle blogger kan være et nettsted eller en del av et nettsted, men ikke alle nettsted kan kalles for blogger.

Franzefoss - En nettside med bloggseksjon

Nettsidene til Franzefoss er et typisk nettsted men har egen bloggseksjon for innlegg om bransjen de opererer.

Et annet eksempel er wpologi.no hvor vi har mange blogginnlegg, men samtidig har innhold som ikke er i bloggformat som kontaktsider, om oss m.m.

Bloggtyper og forskjellige nisjer

Blogger kan inndeles etter målgruppe, medietype eller innhold. Mange tror at blogger er styrt av private, men det finnes trolig like mange bedriftsblogger som styres av bedrifter.

Personlig

En stor andel blogger kan minne om en personlig dagbok på Internett hvor hendelser fra bloggerens dagligliv og vennekrets dominerer. Personlige blogger benyttes ofte for å reflektere over livet på, og kan nærmest ha en litterær verdi (noe som bekreftes av at flere blogger er utgitt som bøker).

Kommersiell

En blogg kan handle om personlige interesser, mens andre er opprettet av kommersielle hensyn. De kan benyttes for å styrke kommunikasjon internt i organisasjoner, eller mellom bedriften og eksterne parter som kunder eller partnere.

En blogg er ikke bare et talerør ut, men gjør det mulig å samle kommentarer eller tilbakemeldinger utenfra tilbake til bedriften.

Tema

Et stort antall blogger omhandler et bestemt tema eller har innlegg innenfor noen få kategorier.

Media, helse, sport, finans, politikk og mote er blant de mest populære sjangrene. Andre sjangere er til eksempel reise, mat, musikk, film, kunst, livsstil, tenåringsinteresser («rosablogg»), kjæledyr, spill, film, hobby osv.

De siste årene har personlige blogger om oppvekst, fødsler, men også sykdom og død blitt mer utbredt.

Medietyper

De fleste blogger er primært skriftlige. Hvis andre medier vektlegges mer enn tekst, omtales de gjerne som henholdsvis foto-, kunst-, musikk- eller videoblogger.

Hvorfor blogger folk? Hva er fordelene?

Hver enkelt blogger har gjerne sin egen motivasjon for å blogge, men på generelt grunnlag gir det deg mulighet til nå ut og kommunisere med et bredere publikum.

Private blogger brukes ofte som et alternativ til å føre dagbok, journal eller for å skrive om noe de brenner for. Bloggen blir et sted å dele tanker, ideer, meninger, kunnskap, kreativitet osv. men også et sted for å få nye kontakter som har de samme interessene som deg.

For bedrifter er gjerne en blogg en del av nettsiden din, og utgjør en samling artikler med informasjon som har verdi for dine nåværende kunder og potensielle kunder i fremtiden. Det kan være praktisk informasjon innen bedriftens felt, tips, veiledning osv.

Blogger er uslåelig som format når det kommer til å skape muligheter for at kontakter eller kunder skal finne deg på nett.

Hvert eneste innlegg du skriver bidrar til økt synlighet i søkemotorene.

Hva er eksempler på gode blogger?

Blogging er enormt. Millioner av privatpersoner og bedrifter fra hele verden har blogger.

Det betyr at det er blogger om omtrent alle emner du kan tenke på. Under har vi valgt noen få blogger som du kan sjekke ut som eksempel.

Lost With Purpose

Lost With Purpose

Lost With Purpose er en populær reiseblogg drevet av Alex som deler sine reiser mens hun tilbyr reisetips, råd og guider for andre backpackere.

Sophie Elise

Sophie Elise

Sophie Elise er en norsk blogger, forfatter, foredragsholder og sanger. Hun deltok i seks sesonger av reality-serien «Bloggerne».

Pinch of Yum

Pinch of Yum

Pinch of Yum er en av de mest populære mat- og oppskriftsblogger på nettet. Den er drevet av Linsday, en videregående lærer som valgte å bli blogger på heltid.

TUJobb – Rekruttering

TUJobb - Rekruttering

TUJobb – Rekruttering er en bedriftsblogg om rekruttering av ingeniører, IT-personell og utviklere. Her lærer du hvordan du går frem for å rekruttere de riktige kandidatene til bedriften din.

Helt Digital

Helt Digital

Helt Digital er en blogg som skriver om digitalisering, trender, sosiale medier, innovasjon og teknologi. Siden inneholder enkel underholdning i form av korte og lettleste nyhetssaker.

Hva er eksempler på gode nettsted?

Selv om blogger er en type nettsted det også, er et typisk nettsted av en mer statisk art. Et nettsted har en rekke sammenkoblede statiske sider der relatert innhold er organisert, og blir ikke så ofte oppdatert.

Atea

Atea

Atea er spesialister innen IT-infrastruktur og bruker kompetansen sin til å forme et enda bedre Norge.

Ekornes

Ekornes - Stressless

Ekornes ASA er en norsk møbelprodusent som er mest kjent for varemerkene Stressless. Selskapet er nordens største møbelprodusent.

Seadrill

Seadrill

Seadrill er et internasjonalt boreentreprenørselskap med hovedkontor i Stavanger og Bermuda.

Hvordan tjener bloggere penger?

Vanligvis tenker folk på bloggere som hobbysnekkere. Noen av dem er det, men et stort antall bloggere tjener penger på bloggene sine. Dette gjør dem i stand til å bli bloggere på heltid og bygge vellykkede virksomheter online.

Det mest vellykkede bloggerne kan tjene både seks- og syv-sifrede inntekter fra bloggene sine.

Den vanligste og sannsynligvis den enkleste måten å tjene penger på nettet er ved å vise annonser. Som ny blogger vil du imidlertid ikke kunne kontakte annonsører direkte eller administrere de på egen hånd.

Det er her annonsenettverk som Google AdSense kommer inn. De tar seg av å finne annonser, vise dem, samle inn betalinger fra annonsører og betale ut kommisjon.

Mange bloggere tjener også penger gjennom det man ofte kaller affiliert markedsføring. Det fungerer slik at man anbefaler produkter eller tjenester hvor man selv mottar provisjon for eventuelle salg.

Kan alle starte en blogg eller nettside?

Ja, alle som vil kan starte sin egen blogg eller nettside.

Tidligere krevde dette at man hadde tekniske ferdigheter og kunnskap om programkode. Slik er det ikke lenger.

I dag finnes det mange verktøy som lar deg enkelt opprette en blogg eller nettside uten krav til tekniske forkunnskaper. Vi anbefaler at du bruker WordPress når du skal starte din egen blogg eller nettside, men det finnes selvsagt også andre alternativer.

Her på WPologi publiserer vi veiledning for WordPress på norsk, veiledninger som også nybegynnere kan forstå. Idéen er å kunne hjelpe private, organisasjoner, små- og mellomstore bedrifter med WordPress.

Hvis du trenger hjelp til å komme i gang med WordPress kan du benytte kommentarfeltet under, eller bruke kontaktskjemaet vårt. Vi svarer på alle henvendelser.

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Vis mer

LIKTE DU INNLEGGET?
MELD DEG PÅ NYHETSBREV
Send
Nyhetsbrev sendes ut ca. hver 3. måned.
Lukk