Hjem > Nybegynner > Begynnerguide til Google Search Console

Begynnerguide til Google Search Console

av naldy

Google tilbyr flere nyttige verktøy for nettredaktører. Du har sannsynligvis hørt om Google Analytics og Google Search Console før.

Disse to er ikke bare gratis, men gir deg nyttig informasjon om nettstedet ditt du ikke vil være foruten. I denne artikkelen får du en grunnleggende innføring og mange tips til bedre søkemotoroptimalisering.

Hvorfor alle nettsted bør bruke Google Search Console

Google Search Console er laget for å enkelt spore hvordan nettsiden din gjør det i søkemotoren Google.

Du får en unik oversikt over søketrafikk og hvordan menneskers søk på Google, treffer eller ikke treffer innhold du har publisert på nettstedet ditt.

I tillegg forteller verktøyet deg hvordan du kan jobbe fremover for å oppnå bedre resultater, og varsler deg om eventuelle tekniske feil som må rettes.

Opprett en konto for å komme i gang

For å komme i gang med Google Search Console må du først opprette en konto. Når du har registrert deg, logg inn og legg til et nytt nettsted (område).

Legg til område

Når du klikker på «Legg til område» kan du registrere nettstedet du vil legge til. Skriv inn domenenavnet for å spore hele nettstedet, eller spesifiser sporing for bare spesifikke adresser.

Etter at du har lagt til et nytt område, må du bekrefte at du er eieren. Følg instruksjonene på skjermen eller les dokumentasjon hos Google for mer informasjon.

Hvis du bruker WordPress og har installert utvidelsen Yoast SEO, kan du til eksempel lime inn bekreftelseskoden under SEO > Generelt > Verktøy for nettstedsadministratorer.

Verktøy for nettstedsadministratorer

Husk å klikke på «Lagre endringer» etter at du har limt inn bekreftelseskoden. Gå deretter tilbake til Google Search Console og klikk på «Bekreft» for å fullføre.

Først når du har bekreftet eierskap vil Google Search Console begynne å samle inn data for nettstedet ditt.

Funksjoner i Google Search Console

Når du har konfigurert kontoen din og lagt til et nettsted i Google Search Console, kan du se nærmere på dataene som er samlet inn.

For å hjelpe deg med det praktiske og hvordan nettstedet ditt fremstår i søkeresultatene hos Google, anbefaler vi at du installerer Yoast SEO eller bruker en tilsvarende utvidelse for søkemotoroptimalisering.

Performance- eller ytelsefanen

I performance- eller ytelsefanen kan du se hvilke nettsider og hvilke nøkkelord nettstedet ditt rangerer for hos Google.

Hvis du sjekker ytelsesfanen regelmessig kan du raskt se hvilke nøkkelord eller hvilke nettsider som trenger litt mer oppmerksomhet.

Performance eller ytelsesfanen

I performance- eller ytelsefanen ser du en liste over spørsmål, sider, land, enheter, søkeutseende og datoer. Hver av de kan sorteres på antall klikk, visninger, CTR og posisjon.

I teksten under ser vi nærmere på hva disse opplysningene forteller deg.

Klikk

Klikk forteller deg hvor ofte mennesker klikket på nettstedet ditt i søkeresultatene. Antallet forteller deg hvor bra sider, innlegg, titler og metabeskrivelser faktisk gjør det.

Hvis bare noen få klikker på nettsiden din i søkeresultatene, kan det være at nettsiden ikke skiller seg ut, eller ikke er like attraktivt som konkurrentene dine.

For å forstå hvordan nettsiden din fremstår, og hvordan du kan forbedre den, bør du sjekke hvordan andre nettsted fremstår for samme søkeord.

Plasseringen i søkeresultatene har også stor innvirkning på antall klikk. Dette er noe du må ta med i beregningene. Hvis siden din er øverst i resultatlisten, vil den automatisk få flere klikk enn en nettside som rangeres lenger ned.

Visninger

Visninger forteller deg hvor ofte nettstedet ditt generelt, eller hvor ofte en bestemt side vises i søkeresultatene.

Fra tabellen er det ikke mulig å se hvilken side som rangeres for det aktuelle søkeordet.

For å se hvilke sider som kan rangere for et spesifikt nøkkelord, kan du klikke på nøkkelordet for å legge nøkkelordet til som et filter.

Etter det kan du gå til fanen pages (eller sider) for å se nøyaktig hvilke nettsider som rangerer for det aktuelle nøkkelordet.

Er de sidene de du vil rangere for det aktuelle søkeordet? Hvis ikke, kan det hende du må optimalisere eller gjøre endringer på siden du vil rangere.

Vanligvis kommer du langt ved å skrive bedre innhold som inneholder søkeordet du vil rangere for, bruke interne koblinger fra relevante sider eller innlegg og sørge for at nettsiden din laster raskt.

Klikkfrekvens (CTR)

CTR (klikkfrekvens) forteller deg hvor mange prosenter av de som ser nettstedet ditt i søkeresultatene faktisk klikket seg videre til nettsiden din.

Hvor høy klikkfrekvens nettstedet ditt har vil vanligvis være avhengig av hvor høyt oppe i søkeresultatene nettsiden din er.

Imidlertid er det flere grep du kan a for å øke CTR. Du kan til eksempel forsøke å endre metabeskrivelse og sidetitler for å gjøre de mer attraktiv.

En god tittel og metabeskrivelse som skiller seg ut fra konkurrentene dine i søkeresultatene, vil sannsynligvis føre til at flere klikker seg inn på nettsiden din.

Vær allikevel oppmerksom på at selv en god tittel og metabeskrivelse vil ikke gi de helt store resultatene uten at du allerede rangerer høyt i søkeresultatene – da må du i stedet se om du kan forbedre rangering først.

Posisjon eller rangering

De siste tallene i tabellen viser deg posisjon eller rangering. Dette forteller deg hva den gjennomsnittlige rangeringen til en bestemt side eller søkeord er for den tidsperioden du har valgt.

Siden Google vil forsøke å vise individuelle resultater som passer for den som utfører søket, vil ikke rangeringen alltid være like pålitelig.

Det gir allikevel (til en viss grad) en forklaring på hvorfor antall klikk, visninger og klikkfrekvens er som de er.

Coverage eller indeksdekning

Coverage eller indeksdekning er en mer teknisk, men veldig verdifull fane i Google Search Console.

Her kan du se hvor mange sider som er indeksert i Google siden forrige oppdatering, hvor mange som ikke er indeksert, og om det finnes sider med feil, advarsler eller er vanskelig for Google å lese ordentlig.

Coverage eller indeksdekning

Det er lurt å sjekke denne fanen regelmessig for å se hvilke feil og advarsler som oppstår for nettstedet ditt.

Du vil vanligvis også motta en e-post fra Google Search Console når det oppstår feil. Hvis du mottar et slikt varsel, kan du sjekke detaljer for feilmeldingen her.

Når du sjekker fanen for coverage eller indeksdekning, merk deg følgende:

  • Hvis du publiserer nytt innhold på nettstedet regelmessig, vil antall indekserte sider stadig øke. Dette forteller deg at Google kan søke gjennom nettstedet ditt og gjør nytt innhold tilgjengelig i søkeresultatene.
  • Uventet reduksjon i coverage eller indeksdekning. En årsak kan være at Google har vanskelig for å lese deler av, eller hele nettstedet ditt. Er et noe som blokkerer Google? Opplever webhotellet nedetid?
  • Uventet økning i coverage eller indeksering. En årsak kan være at det har oppstått problemer med duplikater (identisk innhold er publisert på ulike nettadresser), automatisk genererte sider eller at nettsiden er blitt hacket.

Hvis du opplever at Google Search Console varsler deg om feil på nettstedet bør disse løses raskt. For mange feil kan sende et signal til Google om at nettstedet har lav kvalitet eller mangler vedlikehold.

URL -inspeksjonsverktøy

URL -inspeksjonsverktøyet hjelper deg med å analysere en spesifikk nettadresse.

Når du skriver inn en adresse hentes de dataene som er lagret hos Google, og sammenligner de med dataene for den siden som er live på nettstedet. Dersom de lagrede dataene er utdatert, kan du be Google indeksere nettsiden på nytt.

URL -inspeksjonsverktøy

Når du mistenker at Google ikke har oppdatert informasjon om en spesifikk adresse kan du be om å indeksere den på ny.

XML Sitemap (område- eller nettstedkart)

Et XML sitemap (område- eller nettstedkart) er som et veikart for alle viktige sider og innlegg på nettstedet ditt. Det er noe alle nettsted til fordel bør ha.

Hvis du bruker utvidelsen Yoast SEO, har du automatisk et XML sitemap. Hvis ikke, anbefaler vi at du ordner det med det samme. Da sikrer du at Google enkelt kan finne de viktigste innleggene og sidene dine.

Velg «Sitemap» Fra menyen i Google Search Console for å legge til et nettsted- eller områdekart. Hvis du bruker Yoast SEO er adressen vanligvis https://domene.com/sitemap_index.html.

Sitemap (nettsted- eller områdekart)

For å sjekke om adressen til nettstedkartet stemmer, kan du forsøke å åpne adressen i nettleseren din. Det er lurt å undersøke at nettstedkartet er tilstede, og at det er riktig.

I Yoast SEO eller tilsvarende utvidelser, kan du velge selv hvilke innleggstyper eller taksonomier du inkluderer i nettstedkartet.

Enhancements eller forbedringer

En annen viktig fane i Google Search Console er enhancements eller forbedringer. Her finner du mye av det du trenger for å forbedre resultatene for nettstedet.

Forbedringer viser informasjon om nettstedets hastighet, brukervennlighet, AMP og strukturerte data for utvidede opplysninger i søkeresultatene.

Hastighet

I skrivende stund er verktøyet for hastighetsresultater fremdeles på eksperiment -stadiet, men allerede nå gir den viktige opplysninger om hvor raske nettsider du har.

Rapporten gir deg en god oversikt over hvor raskt nettstedet ditt oppleves på mobil- og stasjonære enheter.

I tillegg viser rapporten hvilke sider som har problemer med å laste raskt. Dataene er basert på Chrome UX som er ekte data fra virkelige brukere.

Hastighet og ytelse

Nettstedets hastighet er en viktig del av hvor høyt det rangeres i søkeresultatene. Les guiden hastighet og ytelse i WordPress for mer informasjon.

Mobil brukbarhet

Rapporten for mobil brukbarhet viser hvilke sider på nettstedet ditt som har problemer med brukervennlighet når de vises på mobile enheter.

I dag gjøres omtrent halvparten av alle søk hos Google fra mobile enheter. Er ikke nettsiden din brukervennlig for mobil vil det påvirke rangeringen din negativt.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

I Google Search Console kan du se informasjon om «lynraske sider for mobil» eller AMP.

Hvis du har konfigurert AMP for nettstedet ditt vil du kunne se liste over gyldige AMP-sider og eventuelle feil eller advarsler.

Strukturerte data

Hvis du har strukturerte data på nettstedet ditt, bør du se over rapporten for de andre fanene under enhancements eller forbedringer.

Google vil forsøke å sette sammen dataene på nettstedet til det man kaller for utvidede eller rike søkeresultater.

Listen over elementer på en nettside som gir grunnlag for å vise utvidede søkeresultater er stadig økende, men bare for å nevne noen:

  • Brødsmuler
  • Arrangementer
  • Veiledninger
  • Logoer
  • Bedriftsopplysninger
  • Produkter
  • Anmeldelser
  • Videoer

I Google Search Console viser rapportene om dataene på nettstedet kvalifiserer for opplysninger brukt i utvidede søkeresultater.

Dersom rapporten viser at nettstedet inneholder feil, bør disse rettes for å øke sjansen for å få utvidede søkeresultater hos Google.

I denne fanen kan du se informasjon om hvilke koblinger som peker til nettstedet ditt. Google Search Console skiller mellom interne-, eksterne- og ankerkoblinger.

Dette er verdifull informasjon fordi koblinger fremdeles er en viktig del av hvor autoritært og troverdig nettstedet oppfattes.

Links eller koblinger

Eksterne koblinger fra andre autoritære og troverdige nettsted er definitivt et pluss, men utenfor rekkevidde for nybegynnere.

Interne koblinger er noe du har mer kontroll over selv.

Sørg derfor for at du er flink å koble internt til de viktigste sidene og innleggene dine. Ved å gjøre dette, sørger du for at Google forstår hva som er det viktigste innholdet på nettstedet ditt.

Manuelle handlinger

Fanen som heter manuelle handlinger i Google Search Console er den du ikke vil se noe i. Hvis nettstedet ditt blir straffet av Google, får du mer informasjon om det her.

Hvis nettstedet ditt er påvirket av en manuell handling, vil du også bli varslet via e-post.

Det er en rekke scenarioer som kan føre til denne typen straffer, inkludert:

  • Du har unaturlige eller kjøpte koblinger – Sørg for at eksterne koblinger til nettstedet ditt er fra seriøse nettsted, helst nettsted som har innhold som regnes som verdifullt for leserne dine.
  • Nettstedet ditt har blitt hacket – Dersom nettstedet ditt er hacket, kan Google stemple nettstedet som usikkert og ta nettstedet bort fra søkeresultatene.
  • Du skjuler noe for Google – Hvis det faktiske innholdet ikke stemmer overens med det som fikk leseren til nettsiden din, bruk av snikete videresendinger eller at du villeder brukerne, bryter du med Googles retningslinjer for nettredaktører.
  • Spam – Innhold som kan regnes som spam, søppel eller automatisk generert, kan føre til at Google svartelister nettstedet ditt.

Sikkerhetsproblemer

Fanen for sikkerhet vil varsle deg når nettstedet ser ut til å ha sikkerhetsproblemer.

Hvis du opplever å få et slik varsel, bør du straks lese rapporten i Google Search Console og rette eventuelle feil.

Konklusjon

Google Search Console er laget for å enkelt spore hvordan nettsiden din gjør det hos søkemotoren Google.

Du får en unik oversikt over hvordan menneskers søk på Google, treffer eller ikke treffer innholdet på nettstedet ditt.

Her kan du blant annet se hvilke søkeord nettstedet rangerer for, og hvilke forbedringer du kan gjøre for å rangere høyere i søkeresultatene.

Bruker du Google Search Console? Vi hører gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet under.

Kanskje du liker

1 kommentar

Henriette 26/04/2020 - 01:28

Mange har snakket med meg om søkekonsoll, men først etter å ha lest artikkelen her forstod jeg at den kan være nyttig for meg også.

Svar

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Vis mer

LIKTE DU INNLEGGET?
MELD DEG PÅ NYHETSBREV
Send
Nyhetsbrev sendes ut ca. hver 3. måned.
Lukk