SEMRush er et spesialverktøy for SEO som hjelper deg å bli bedre på søkemotoroptimalisering, og dermed øke rangeringen nettstedet ditt har i søkeresultater. Verktøyet lar deg utføre bedre søkeordundersøkelser, justere innhold for bedre rangering – samtidig som du kan spore hva konkurrentene dine gjør.
Å drive en blogg, nettside eller nettbutikk er ingen liten bragd. Det er utrolig mange ting å tenke på når du skal publisere nye innlegg, selge produkter og tjenester, utføre vedlikehold og markedsføre merkevaren din.
Dersom du driver nettstedet helt alene, er det en utfordring for mange å finne tid til å dekke alle områder. Samtidig har du ikke råd til å overse viktige ting som SEO, særlig om du er i et konkurranseutsatt marked.
LES OGSÅ: WordPress SEO for nybegynnere
Søkemotoroptimalisering er en av de viktigste oppgavene ved digital markedsføring. Det vil hjelpe bedriften din å vokse over tid, rangere høyere i søkeresultater og etablere merkevaren din som en autoritet i en mettet bransje.
Når du leter etter en effektiv måte å øke nettstedets synlighet, bør du investere i et SEO verktøy som kan hjelpe deg.
Kontroller nettstedet ditt
Før du kan forbedre nettstedet ditt i forhold til hastighet, ytelse, sikkerhet eller justerer innhold for bedre søkemotoroptimalisering, bør du først undersøke og forstå tilstanden til nettstedet ditt slik det er nå.
En fordel ved å kontrollere nettstedet nå, før du gjør endringer, er at du lettere kan måle hvor stor effekt de forbedringene du gjør nå har senere.
SEMRush lar deg enkelt utføre en slik kontroll av nettstedet ditt. På «fagspråket» kalles dette gjerne for en SEO analyse. Kontrollen vil vise deg hvordan nettstedet presterer og hvor søkeoptimalisert det er, slik du raskt kan se hva som virker og ikke virker.
LES OGSÅ: Hva er en SEO analyse
For å utføre en kontroll av nettstedet ditt, må du legge nettstedet til som et nytt prosjekt i SEMRush. Gå til «Projects» og klikk på «Add new project». Skriv inn domenenavnet ditt og velg et passende navn for prosjektet.
I vårt eksempel skal vi bruke det kjente teknologinettstedet wired.com. Når prosjektet ditt er opprettet, klikker du på «Set up» i boksen for «Site Audit».
Du vil nå se et vindu som ber deg om å endre innstillinger for SEO analysen. Når dette er gjort, klikker du på «Start Site Audit» for å sette i gang.
Når nettstedskontrollen er ferdig, kan du klikke på boksen «Site Audit» for å se resultatene dine.
Nå som du har fått en oversikt over nettstedets nåværende tilstand, kan du legge en strategi for de viktigste områdene du trenger å forbedre. Klikk deg inn på oversikten over de ulike elementene i rapporten for å se flere detaljer.
Kontroller domenet ditt
Det neste du bør gjøre for å sjekke statusen til nettstedet ditt er å kontrollere domenet. For å gjøre det, går du tilbake til «SEO Dashboard» på hovedmenyen i SEMRush og klikker på «Domain Overview».
Skriv inn domenenavnet ditt og klikk på «Search».
I denne rapporten vil du kunne se en rekke viktige opplysninger:
- Authority Score – Autoritetspoeng er en proprietær beregning som brukes til å måle den generelle kvaliteten på domenet, og innflytelsen det har i forhold til SEO. Poengsummen er i hovedsak basert på antall tilbakekoblinger fra andre nettsted og kvaliteten på disse.
- Organic Search Traffic – Hvor mye trafikk som kommer til nettstedet ditt fra Google.
- Paid Search Traffic – Hvor mange besøkende som sendes til nettstedet ditt fra betalte annonser. I eksempelet nedenfor vil du kunne se at wired.com har flere tusen besøkende fra betalte annonser.
- Backlinks – Antall koblinger fra andre nettsted som lenker til nettstedet ditt. Hvis andre nettsted refererer til innholdet på nettstedet ditt, vil Google belønne deg med høyere rangering i søkeresultatene.
- Display Advertising – Hvordan nettstedet ditt vises i Google sitt annonsenettverk. hvis du ikke har annonser som kjører for nettstedet ditt, vil du ikke kunne se noen tall her.
Lenger nede på siden vil du også finne verdifull informasjon om domenet ditt, hvilke søkeord som brukes hos søkemotorer for å finne frem til deg, dine nåværende søkeplasseringer hos Google og hvem som er dine største konkurrenter.
I tillegg vil du kunne lese:
- Hvem som har publisert koblinger til deg
- Hvilken type tilbakekoblinger er dette (til eksempel bilder, tekst eller skjema)
- De mest brukte ankertekstene som kobler til nettstedet ditt
- Hvilke domener du er mest populær hos
I tillegg til å gjennomføre en kontroll av nettstedet, kan du altså grave dypere ved å kontrollere domenet. Du vil dermed kunne danne en bedre oversikt over hvilke beregninger som er lagt til grunn for søkeresultatene dine, og hvem som har koblinger til hele eller deler av nettstedet ditt.
Kartlegg konkurrentene dine
En god grunn til å bruke SEMRush for bedre SEO er at du enkelt kan se hva konkurrentene dine gjør. Du kan nemlig se hva som virker for dem, og bruke det til din egen fordel. Bruker du denne informasjonen riktig, kan du overgå dem.
Nå som du har kjørt en kontroll av ditt eget domenenavn, bør du grave litt dypere og kartlegge hvordan nettstedet ditt gjør det i forhold til organisk trafikk (besøkende fra søkemotorer).
Din trafikk fra organiske søk
Det neste steget er å analysere trafikken nettstedet ditt får fra organiske søk. For å gjøre dette, gå til Domain Analytics > Organic Research fra hovedmenyen i SEMRush.
Her vil du kunne se en oversikt over hvor mange besøkende nettstedet har fra organiske søk, og hvilke nøkkelord som gir best resultater for deg. Denne informasjonen bør (i stod grad) samsvare med den som du har tilgjengelig fra Google Search Console.
LES OGSÅ: Begynnerguide til Google Search Console
Når du blar nedover på siden, vil du få tilgang til opplysninger som:
- Domenets mest populære søkeord eller søkefraser
- Endringer for rangeringen i søkeresultater (posisjonsendringer)
- Fremhevede snippet informasjon eller rike/uthevede søkeresultater
- Nettstedets mest populære sider, innlegg eller produkter
- Hvem nettstedets konkurrenter er
Noen ganger er det ikke det innholdet du selv tror er mest populært som gir deg flest besøkende. Når du leser gjennom oversikten hos SEMRush, vil du derimot enkelt kunne se hvilket innhold som fører mest trafikk til nettstedet ditt.
Konkurrentens trafikk fra organiske søk
Nå som du har dannet deg et bilde av hvordan nettstedet ditt gjør det, og hvilket innhold som henter flest besøkende, er det på tide å se over til konkurrentene dine.
Ved å benytte den samme metoden som du har gjort for ditt eget nettsted, kan du nå enkelt danne deg en oversikt over hvilket innhold konkurrentene dine har som skaper bedre resultater enn det du opplever.
For å finne opplysningene du trenger, klikker du på fanen «Competitors».
Fra oversikten kan du se hvor konkurransedyktig du er blant de beste i bransjen. Eksempelet ovenfor viser at wired.com er konkurransedyktig, men at tomsguide.com, techradar.com og pcmag.com har noe bedre resultater.
Hvis du blar litt nedover, kan du se hva konkurrentene tilbyr. I tabellen kan du se hvem konkurrentene dine er, i tillegg til opplysninger som konkurransenivå, hvor mange felles søkeord dere har, hvor mange søkeord konkurrentens nettsted har som bidrar til organisk trafikk m.m.
For å studere et av nettstedene i listen nærmere, klikker du bare på dem. I eksempelet ovenfor har vises «Organic Research» for tomsguide.com – som er den sterkeste konkurrenten i oversikten.
Vær oppmerksom på at fordi en konkurrent har mer organisk trafikk enn nettstedet ditt, betyr ikke det nødvendigvis at de er det ultimate nettstedet å overgå.
Her er det med andre ord viktig å lese tallene nøye. Ja, dersom flere nettsted konkurrerer om de samme søkeordene, vil konkurrentens nettsted ta trafikk fra nettstedet ditt.. men det er ikke sikkert at disse brukerne ville før til flere salg eller konverteringer om de kom til deg i stedet.
Vis ideer for å bli bedre
Ikke alle vet hva de kan gjøre med dataene som er tilgjengelig i SEMRush. Derfor har SEMRush laget et verktøy som foreslår en rekke tiltak, tips og ideer til bedre SEO for nettstedet ditt.
For tilgang til SEMRush sin idemyldring for bedre SEO, går du helt enkelt til «Projects» og velger nettstedet du registrerte der tidligere. Klikk på «Set up» for «On Page SEO Checker».
Du blir nå bedt om å velge et geografisk område, og hvilke nettsider du vil at SEMRush skal analysere for deg. Som standard vil SEMRush velge de sted og nettsidene du vil at SEMRush skal analysere for deg. Klikk på «Collect Ideas» for å fortsette.
Når analysen er ferdig, klikker du bare på boksen for «On Page SEO Checker» for å se resultatene.
Du vil nå kunne se hvor mange ideer SEMRush har for nettstedet ditt, og hvilke sider du blir anbefalt å optimalisere først.
Ideer blir sortert i ulike kategorier:
- Strategi
- Tilbakekoblinger
- Teknisk
- Brukeropplevelse
- Innhold
Du kan velge å se idemyldringen for en bestemt kategori eller nettside ved å klikke på de i oversikten. I eksempelet nedenfor har jeg valgt å se nærmere på kategorien for innhold.
Endre eller justere søkeord
Mange forbinder søkemotoroptimalisering med å finne de riktige nøkkelordene eller søkeordene for innholdet du publiserer. Selv om søkeoptimalisering er mer omfattende enn som så, er det likevel viktig at rangerer for søkeord som er relevante for deg.
I stedet for å anta at søkeordet du har valgt er det som vil gi deg flest besøkende, lar SEMRush deg undersøke hvilke søkeord som er viktige, hvilke variasjoner, utfyllende ord og spørsmålsformuleringer du bør benytte.
Gå til Keyword Research > Keyword Magic Tool og skriv inn søkeordet du ønsker å rangere for. I eksempelet nedenfor har jeg valgt søkeordet «iphone 12».
Du vil nå kunne se en stor liste ulike søkeordvarianter og beregninger tilknyttet disse. Ved å lese opplysninger som søkevolum, vanskelighetsgrad, kostnad per klikk, mulighet for rik eller uhevede søkeresultater – kan du bedre avgjøre hvilke søkeord som gir deg best resultater.
I kolonnen til venstre kan du se hvilke søkeord som ofte kombineres med søkeordet «iphone 12». Disse er «ios», «jailbreak», «pro», «update og «max».
Kartlegg domenets tilbakekoblinger
En tilbakekobling er koblinger fra andre nettsted som peker til nettstedet ditt. Det er lett å tro at når noen publiserer en kobling til nettstedet ditt, tar du et steg mot bedre søkeposisjon. Jo mer, jo bedre – for tilbakekoblinger skal være bra, ikke sant?
Vel, det er ikke helt riktig.
Utfordringen er at noen tilbakekoblinger er så dårlige at de kan sette nettstedet ditt i et dårlig lys. Ikke nok med det, du kan bli utsatt for backlink-spam som til slutt fører til at Google straffer nettstedets rangering.
LES OGSÅ: Stopp backlink-spam fra å ødelegge omdømmet ditt
SEMRush lar deg kartlegge hvem som har publisert koblinger til nettstedet ditt. Gå til Domain Analytics > Backlink Analytics og skriv inn domenenavnet ditt.
Når du kartlegger hvilke tilbakekoblinger nettstedet ditt har, kan du se opplysninger som:
- Domener som kobler til deg
- Antall tilbakekoblinger
- Hvilken ankertekst som er brukt
- Autoritetspoeng for tilbakekoblingen
- Type tilbakekobling (bilde, tekst, skjema)
- Land og språk for tilbakekoblingen
Ved å skaffe deg denne oversikten kan du lettere avgjøre hvor sterkt nettverket du har av tilbakekoblinger. Husk at Google vil gi deg autoritetspoeng dersom du har tilbakekoblinger av høy kvalitet.
Kartlegg konkurrentenes tilbakekoblinger
På samme måte som du kan kartlegge dine egne tilbakekoblinger, kan du ved hjelp av SEMRush kartlegge konkurrentenes tilbakekoblinger.
Fra Domain Analytics > Backlink Analytics skriver du først inn ditt eget domene, deretter domenet til konkurrerende nettsted. Trykk deretter på «Compare» for å se oversikten.
Ved å sammenligne tilbakekoblingene dine med konkurrerende nettsted, vil du lettere se hva som må til for å øke autoriteten din i markedet. Du vil kunne se hvor tilbakekoblingene deres kommer fra, hva den vanligste typen er og hvor mange de får over tid.
Bruk innholdsmal for SEO
Et av våre favorittverktøy i SEMRush er «SEO Content Template» eller innholdsmal for søkemotoroptimalisering. En feil mange gjør er at de fokuserer for mye på det tekniske, og glemmer at innholdet de skriver og publiserer er det viktigste å optimalisere.
For å bruke dette verktøyet klikker du på Content Marketing > SEO Content Template. Skriv deretter inn et eller flere søkeord du vil bruke i innholdet du skal publisere på nettstedet ditt. Klikk deretter på «Create SEO Template».
I eksempelet nedenfor har vi skrevet inn søkefrasen «best place to buy iphone».
Øverst vil du kunne se en oversikt over de største konkurrentene dine for akkurat denne søkefrasen. Nedenfor kan du se relaterte søkeord, konkurrentenes poeng for lesbarhet og anbefalt lengde for innholdet.
Under det vil du kunne se konkurrentenes innhold basert på søkeordet du forsøker å rangere for. Dette er svært nyttig informasjon å se før du skriver din egen artikkel. For at du skal kunne rangere høyere, kan du ikke bare gjøre det konkurrentene dine gjør, men du må lage noe som er bedre.
Oppsummering
Det å drive en blogg, nettside eller nettbutikk er ingen liten bragd. Det er utrolig mange ting å tenke på når du skal publisere nytt innhold, selge produkter og etablere merkevaren din som en autoritet i et konkurranseutsatt marked.
Søkemotoroptimalisering er en av de viktigste oppgavene ved digital markedsføring. Det vil hjelpe bedriften din å vokse over tid og rangere høyere i søkeresultater.
Når du leter etter en effektiv måte å øke nettstedets synlighet, vil det for mange være nyttig å investere i et spesialverktøy for SEO. Det beste verktøyet vi vet om for SEO er SEMRush.
I tillegg til å vise deg hva som bør utbedres på nettstedet ditt, kan du se hvor du står i forhold til konkurrentene dine, og hvilke konkrete tiltak som er nødvendig for å rangere bedre i søkeresultater.