Innholdskvalitet er helt sentralt for flere besøkende

av naldy

Innholdskvalitet er helt sentralt for å få flere besøkende til nettsiden din, og er selve hjørnesteinen for SEO eller søkemotoroptimalisering.

Men hva kjennetegner egentlig godt innhold, og hvorfor er det så viktig for at nettsiden skal rangere godt i søkemotorene?

Når man snakker om innhold, tenker folk flest på teksten på sider og innlegg, men innhold trenger ikke være begrenset til tradisjonelle sider og innlegg.

Innhold kan også være mye mer enn bare tekst. Det kan være bilder, lyd, video, lysbilder, verktøy osv.

Er innholdet nyttig, eller bare sidefyll?

Er innholdet du publiserer nyttig for brukeren? Tilfredsstiller det behovet eller løser problemet vedkommende ønsker å løse? Er det skrevet på en måte som inspirerer og øker nysjerrigheten?

Gir du informerende og avklarende svar om et produkt brukeren vurderer å kjøpe? Er innholdet bare skrevet for å «fylle» siden med tekst, hvor tanken er at dårlig innhold er bedre enn null innhold?

Dette er viktige spørsmål du bør stille deg når du evaluerer innholdet du har- eller planlegger publisere.

Sterkt innhold vil ikke bare gi deg flere besøkende, men også trofaste lesere.

Ikke nok med det, når lesere føler innholdet, produktet eller tjenesten du leverer er verdifull, vil det motivere de til å dele det videre med venner og følgere på sosiale medier.

Gi leserne svarene de leter etter, med en gang!

Nettlesere søker raskt etter svar. Finner de ikke svarene tidlig i et innlegg, er sjansen for at de klikker videre stor. Derfor bør du gi leserne de gode svarene med en gang, gjerne i starten av teksten.

Som vi har vært inne på tidligere, er innholdet i en akademisk artikkel bygget opp som en pyramide. Først presenterer du grunnlaget, metoden og deretter selve svaret.

I et blogginnlegg bør du snu pyramiden på hodet. Gi leseren anledning til å raskt avgjøre om det er verdt å lese resten av teksten.

Skriv det viktigste først, fyll deretter på med detaljene etterpå. Ikke tenk at leserne stikker hvis du gir dem svaret helt øverst i teksten. Tenk heller at hvis du ikke gir svaret tidlig, gir det redusert innholdskvalitet og leseren drar videre med det samme.

Skriv lengre, mer utfyllende og detaljert

Kvalitet over kvantitet er svært viktig.

Du trenger ikke skrive flere innlegg hver eneste dag for å få flere besøkende. Det handler om kvalitet, ikke kvantitet.

Du vil tjene mye mer på å redusere antall innlegg du skriver, og heller bruke tid på å skrive lengre, mer utfyllende og detaljert.

Det er ikke bare Google som foretrekker lengre innlegg, men vi mennesker også. Lengre innlegg gir oss mer.

Ikke glem avsnitt, overskrifter og rettskriving

Når du skriver tekst er det viktig å tenke struktur.

Avsnitt, overskrifter eller mellomtitler gjør det lettere for leserne å skumme gjennom innholdet. I tillegg viser det søkemotorer strukturen på innholdet, noe som er svært bra for søkemotoroptimalisering.

Overskrifter i teksten lager du ved å velge ulike overskrifts-stiler, noe alle kjente publiseringsverktøy har.

Overskrift 1 (H1) er forbeholdt tittelen på siden, så den bruker du i praksis ikke. Neste nivå er overskrift 2 (H2) og så videre ndover hvis du har behov for flere nivåer i teksten.

Overskrifter eller mellomtitler H1-H6

Overskrifter finnes vanligvis i nivå 1-6, men det er svært sjelden du trenger å bruke de laveste nivåene. Som regel er det bare overskrift 2 og 3 som brukes for selve innholdet.

Sist men ikke minst. Rettskriving.

Selv om innholdet vanligvis teller mer enn rettskriving, er det viktig å unngå skrivefeil. Det øker innholdskvalitet og gir et bedre helhetsinntrykk. Hvis teksten du skriver er full av feil, vil det faktisk kunne resultere i at leseren klikker seg videre.

Engasjerende innhold gir flere besøkende

Hvis du skriver kjedelig og lite inkluderende innhold, lar leserne dine seg lett distrahere av andre og mer engasjerende nettsider.

Engasjer leserne dine. Vær gjerne aktiv i kommentarfeltet, spør om leserens mening og skriv personlig. Tenk at du snakker til en av dine trofaste lesere.

Innhold som verdsettes høyt er nyttig, interessant, gjør inntrykk eller enasjerer følelsesmessig (latter, sinne).

Målgruppe, hvem snakker du til?

Når du starte et helt nytt nettsted må du finne en måte å nå ut til potensielle besøkende. Du bør sikte deg inn på en målgruppe du tror kan være interessert i det du skriver.

Det er vanlig å tenke at man skal nå ut til så mange som mulig, men det er ikke helt slik det fungerer. Du må nesten vite hvem målgruppen din er, fordi det er de du må tilpasse innholdet du skriver til.

Tenk deg selv hvordan du snakker til en jente på 17, en dame på 40 eller en mann på 60.

Å skrive rettet mot en målgruppe vil gi deg flere besøkende fordi det øker sjansen for at denne gruppen finner akkurat det de søker etter.

Konklusjon

Innholdskvalitet er helt sentralt for å få flere besøkene til nettsiden din, og helt sentralt for bedre søkemotoroptimalisering.

Ved å stille noen kritiske spørsmål til innholdet du har- eller planlegger publisere, kan du oppnå en bedre rangering i søkeresultatene.

Ikke bare det, innholdskvalitet er nøkkelen til at andre deler innholdet ditt med andre på sosiale medier.

Hva er dine råd for å skrive godt innhold? Vi hører gjerne fra deg i kommentarfeltet under!

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

HOLD DEG OPPDATERT

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Sendes ut ca. hver 3. måned.