Hvordan skrive et godt blogginnlegg

av naldy
Hvordan skrive et godt blogginnlegg

Som blogger vil du gjerne bli lest, men i en hverdag hvor vi oversvømmes av nye innlegg, e-postmeldinger og andre tidsskrifter, rekker vi ikke å lese alt.

Derfor er det helt avgjørende at du skriver gode blogginnlegg for at de som besøker deg skal velge å lese det du har skrevet.

Kunsten å skrive er litt som å kjøre bil. Du kan prøvesitte bilen og lære deg trafikkreglene, men ingenting lærer deg mer enn når du setter deg bak rattet og kjører.

Planlegg

Før du setter i gang er det lurt å planlegge litt først. Tenk over hva du skal skrive, hva du vil budskapet skal være og selve hensikten med innlegget. Det er viktig at du videreformidler alt dette til leseren på en god måte.

Noen emner vil være vanskeligere å skrive om enn andre. Det enkleste er ofte å skrive om noe du har god kjennskap til, mens det vil være betydelig vanskeligere å skrive om noe du ikke kan.

Bruk god tid på å tenke gjennom hva du skal skrive. Når du først setter deg ned for å skrive, er det greit at du har tenkt gjennom flere vinklinger og har en god forståelse for hvordan du ønsker det ferdige blogginnlegget skal se ut.

Valg av emne

Når du skal skrive et godt blogginnlegg, bør du velge et emne som passer innholdet. Emnet bør være interessant for både deg selv og leseren.

Hvis du skal skrive noe som du egentlig ikke interesserer deg for, blir det lett synlig for leseren.

Desto mer begeistret du er for emnet, desto mer begeistret vil leserne dine være når de leser.

Lag en oversikt

Når du har valgt et emne og tenkt nøye gjennom hva du skal skrive om, lager du deg en oversikt. Den trenger ikke være så detaljert, men noter gjerne ned ulike punkter, stikkord og spørsmål du ønsker å få med.

Oversikten er en kortfattet plan for å få en god struktur og hindre at du ikke sporer av.

Blogginnlegg - Skriv en oversikt

Hent nødvendig informasjon

Når du skal skrive et godt blogginnlegg, er det en stor fordel om du henter mer informasjon om emnet før du begynner å skrive.

Hent gjerne informasjon fra flere kilder og undersøk vinklinger eller problemstillinger som kan gjøre blogginnlegget mer interessant.

Sjekk fakta

Det er utrolig viktig at du har troverdighet hos leserne dine. For å unngå at leserne tror på det du skriver, er det en god praksis at du sjekker fakta før du publiserer blogginnlegget.

En god tittel er viktig

Blogginnlegg - Velg tittel

En god tittel er viktig for å fange leserens oppmerksomhet og øke sjansen for at innlegget blir lest. Tittelen og introduksjonen til selve blogginnlegget vil ofte være det som avgjør om du blir lest eller ikke.

Strukturen og overskriftene i selve innlegget er også viktig. Studier viser at mange leser bare overskriftene og gjerne «skanner» hurtig nedover teksten. Bare noen få velger å lese hele teksten i blogginnlegget.

Frist derfor leserne dine med gode titler og understrek det hele med godt skrevet innhold.

Ikke bruk «clickbait»

Det aller fleste liker ikke å bli lurt av «clickbait» eller falske titler.

En typisk luretittel begynner ofte med «Du vil ikke tro». En slik tittel lages ofte kun for å lokke leseren til å klikke på selve innlegget, men innholdet svarer sjelden til forventningene.

Hvis du bruker «clickbait» vil du ofte bare skape irritasjon hos leserne dine, og på sikt vil det redusere tilliten leseren har til deg og bloggen din.

Velg i stedet en tittel som passer til innholdet. De forventningene du skaper i tittelen bør besvares i blogginnlegget.

Skrivedelen

Blogginnlegg - Skrivedelen

Når du er ferdig med planleggingen og har valgt en god tittel, er du klar til å skrive selve innlegget.

Hvordan du går frem kan være litt individuelt. Noen liker å skrive et innlegg i flere etapper, men for mange er det lettere å holde fokuset oppe ved å skrive hele utkastet i en økt.

Hvis du velger å avbryte skrivingen og komme tilbake senere, desto større sjanse er det for at du legger til eller endrer på det du allerede har skrevet. Hvis det skjer, må du bare forsikre deg om at du ikke sporer av.

For mange nybegynnere vil skrivingen bli lettere og føles mer naturlig etter hvert.

Kort og konsist

Fordi vi mennesker generelt har dårlig tid når vi leser noe på Internett, bør du skrive kort og konsist.

Mest trolig vil mange bare skanne gjennom blogginnlegget ditt, men ved å holde det kort og konsist vil det være lettere å fange opp det du forsøker å formidle.

Slett derfor overflødige ord og meninger. Hvis du ønsker å skrive mer, kan du til eksempel vurdere om det er bedre å dele opp teksten i flere innlegg.

Det viktigste først

I en akademisk artikkel er innholdet oppbygget som en pyramide. Først presenteres grunnlaget for innlegget, metoden for data eller opplysninger som er hentet inn, og deretter selve opplysningene.

Til slutt kommer gjerne en diskusjon og anbefalinger for videre forskning.

Når du skal skrive et godt blogginnlegg, snur du denne pyramiden på hodet. Da gir du leseren anledning til å raskt avgjøre om det er verdt å lese hele eller resten av teksten.

Skriv derfor det viktigste først, og kom med detaljene etterpå.

Aktiv stemme

Hjernen vår er konstruert slik at vi opplever aktive setninger som mer levende. De er enklere å lese og lettere og huske.

Det er formen på verbet som avgjør om setningen blir ativ eller passiv. For å gjøre en passiv setning til en aktiv, tar du derfor først for deg setningens verb.

Ferdigstillelsen av blogginnlegget vil skje i morgen. Deretter vil det bli foretatt felles gjennomgang.

Passiv stemme

John vil gjøre ferdig blogginnlegget i morgen. Deretter kan Knut korrekturlese innlegget.

Aktiv stemme

En aktiv stemme gjør at leseren nesten kan se for seg handlingen.

Bruk bilder

Blogginnlegg - Bruk bilder effektivt

Det å skrive noe på nettet er noe helt annet enn å skrive for utskrift. Ofte har vi mennesker rett og slett ikke tid, vilje eller evne til å fokusere på lange blogginnlegg uten noen form for visuell stimulering.

Uansett hvor god selve teksten er, dersom du ikke bruker bilder effektivt, vil leseren sannsynligvis returnere til Google, Reddit eller Facebook innen få minutter.

Lettere å forstå

Noen temaer kan være vanskelige å forstå. I tillegg til å visuelt stimulere leseren, kan bilder være et viktig verktøy for å gjøre ting lettere å forstå.

Diagrammer, infografikk, tabeller og andre visuelle egenskaper er viktig for å gjøre blogginnlegget bedre, samtidig som du hjelper leserne dine å forstå abstrakte eller komplekse temaer.

Redigering

Blogginnlegg - Redigeringsdelen

Før du publiserer blogginnlegget du har skrevet, bør du gå over alt fra begynnelsen og redigere der det trengs

Det mest opplagte er å sjekke setningskorrektur og grammatikk før du publiserer. Les gjennom og se etter at innlegget holder tråden du ønsker.

Et tips kan være å lese innlegget høyt for å se etter ordspråklige flaskehalser og ulogiske setninger. Husk at hvis et innlegg er ubehagelig å lese høyt, vil det sannsynligvis oppfattes tunglest.

Spør en venn

En god måte å forbedre skriveferdighetene dine, er å spørre en god venn eller kollega om de kan lese over blogginnlegget ditt.

Hvis du gjør det, kan det være lurt å understreke at du ikke ser etter hjelp til å finne grammatiske feil, men at du vil høre deres tanker om innlegget og om det har en god struktur. Kommer poengene dine godt nok frem?

Konklusjon

Det å skrive et godt blogginnlegg kan virke som en lett oppgave før du setter i gang, men det krever en del planlegging og skriveferdigheter. Heldigvis er det noe som blir enklere med tiden, og til flere innlegg du skriver desto mer naturlig blir prosessen.

Noen ganger må du bare innse at et innlegg ikke blir helt perfekt, men det gjør ingenting.

Det smarteste du kan gjøre er å tenke gjennom hva du skal skrive, og hva du ønsker å oppnå før du begynner. Gjør hvert innlegg du skriver så godt som det kan være, lær av opplevelsen og gå videre til neste.

Del gjerne dine tips for hvordan skrive et godt blogginnlegg i kommentarfeltet nedenfor.

Kanskje du liker

Skriv en kommentar

* Vennligst gjør deg kjent med vår personvernerklæring.

Vi benytter cookies for utvidet funksjonalitet, bedre nettleser-opplevelse, statistikk og målrettede annonser. OK Les mer

HOLD DEG OPPDATERT

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Sendes ut ca. hver 3. måned.