Å velge et godt domenenavn er avgjørende for å lykkes på nett. Velger du feil, kan det bli et problem å skifte senere uten å skade merkevaren din. Vi gir deg noen gode råd slik du kan velge et godt domenenavn fra begynnelsen av.
Velg et godt domenenavn
Å finne et godt domenenavn er avgjørende i dagens medielandskap. Domenenavnet fronter kunderelasjoner, og du bygger merkevaren din rundt det. Det er derimot lett å bli stående fast når du skal velge et domene.
For å gjøre prosessen litt lettere for deg, har vi laget noen tips som kan hjelpe deg på veien.
Hold deg til .com og .no
Om du ønsker deg et godt domenenavn bør du velge en av de kjente domeneutvidelsene.
Det er nemlig hundrevis av domene -utvidelser tilgjengelig. De mest kjente er .com .no .net og .org, men det finnes også moderne utvidelser som .cool .tech .design .blog .shop osv.
Selv om de nye og moderne utvidelsene kan være fristende, anbefaler vi å velge utvidelsen .com og/eller .no.
Utvidelsene .com eller .no er de mest kjente i Norge, og fremstår mer troverdig. Moderne utvidelser som .cool er mer ukjente for folk flest, og kan i verste fall skape et dårlig inntrykk uttad.
Noe annet å tenke på er at ikke-tekniske brukere lett kan misforstå hvordan et domene skrives inn i nettleseren. Tenk deg at du har et domenenavn som alfredos.pizza, og en potensiell kunde skriver alfredos.pizza.com inn i nettleseren.
Det er ikke utenkelig og skjer oftere enn man tror.
Mange er derimot redd for å bruke .com domener sin norske virksomhet. Det synes vi er dumt, for ofte risikerer du å miste .com -navnet (til konkurrent) om du bare registrerer .no-utgaven.
Derfor anbefaler vi deg å registrere begge, og unngå at andre kan benytte seg av ditt renommé ved å kjøpe .com -versjonen av .no domenet. Hvis du eier begge utvidelsene, kan det i tillegg gi en mulighet (på sikt) å utvide senere.
Uttalelsen er viktig
Domenet bør være lett å dele, både muntlig og skriftlig.
En lytter bør lett forstå uttalelsen, og hvordan det skrives.
Unngå bindestrek
Så langt det er mulig bør man unngå bruk av bindestrek. Domener med bindestrek er ofte forbundet med e-post spam, og det er ikke en oppfatning du vil gi dine lesere.
Selv om det ofte er fristende å forsøke kombinasjoner med bindestrek, særlig om førstevalget ditt er opptatt. Vær derimot oppmerksom på at domenenavn med bindestrek er lettere å skrive feil, og en potensiell kunde ender da (i verste fall) hos konkurrentens nettsted.
Unngå dobbel konsonant
Du bør være varsom med ord eller stavelser med dobbel konsonant. Dette kan selvsagt være vanskelig å oppnå i de tilfeller navn eller merkevare naturlig skrives med dobbel konsonant, men bør også være eneste unntak.
Bruk nøkkelord
Nøkkelord eller stikkord kan være positivt, det kan øke forståelsen søkemotorer og brukere har for hva nettstedet handler om.
Nøkkelord i domenet, sammen med godt innhold og god brukervennlighet, kan øke rangeringen hos søkemotorer vesentlig.
Hold det kort
Mens nøkkelord er viktig, er det ikke bra om domenenavnet blir for langt. Domenenavn med 4-5 stavelser er ekstra populære, og ofte tatt allerede. Skulle du derimot finne et passende navn med få stavelser, er disse lettere å huske.
På en annen side kan for korte navn bli uten en mening, så her må man bruke litt fornuft.
Skill deg ut
Et unikt domenenavn vil skille deg fra konkurrentene.
Det er en fordel å undersøke hvilke aktører som finnes i samme sjanger, og hvilke merkenavn de bruker. Det er uheldig om du skulle ende opp med et merkenavn som er veldig likt noe som allerede er i bruk.
Til fordel bør du velge et domenenavn som er unikt, fengende og minneverdig.
Ikke lås deg fast
Sterke merkevarer gir muligheter til å utvide merket til andre produktkategorier. Det er smart å velge et domenenavn som treffer nisjen din, men samtidig tillater deg å utvide senere.
Det vi tenker på da er om virksomheten din til eksempel driver med fisk under navnet fisk123.com, og senere ønsker å utvide til kjøttprodukter. Om nøkkelordet i domenenavnet er fisk, vil det ikke være en god merkevare for kjøtt.
Velg riktig domeneregistrar
I dag finnes det en haug domene registrarer på Internett. Vi anbefaler å velge en anerkjent leverandør, da er det mye lettere å få hjelp, og domenet kan flyttes senere ved behov.
Akkurat som med webhotell, kan prisen på domenenavn variere. Typisk koster et .com 100 kroner pr. år, og .no koster 120 kroner pr. år.
Det er noe strengere regler for .no domener. Disse må kjøpes fra norske aktører tilknyttet NORID. Ønsker du et .no domenenavn, kan du velge et webhotell i Norge eller kjøpe domenenavn og webhotell hver for seg.
Kjøp domenenavn
Om du har webhotell fra før, eller vil holde webhotell og domenenavn adskilt, lar det seg enkelt gjøre. Det er ikke noe problem å peke et domenenavn til et webhotell et annet sted.
For kjøp av domenenavn kan vi anbefale Namecheap eller Domeneshop. De har konkurransedyktig pris, god support, og gratis beskyttelse for personopplysninger (WHOIS).
Helt til slutt
Om du planlegger å starte en ny hjemmeside, blogg eller nettbutikk, anbefaler vi deg å lese guiden vår hvordan lage en blogg med WordPress.
Om du synes det er vanskelig å velge et domenenavn for nettstedet ditt, kan en navnegenerator for domenenavn gi deg inspirasjon og flere idêer.
Hva er ditt beste tips for å velge et godt domenenavn?