Når du starter en nettbutikk med WooCommerce, kommer du mest trolig til å bruke WooCommerce til å administrere produktene og beholdningen din også.
WooCommerce har kraftige verktøy for å markedsføre og beskrive produktene dine, men ved første øyekast kan det være vanskelig å bestemme hvilke produkttyper du skal bruke.
LES OGSÅ: Hvordan starte en nettbutikk med WordPress
Enkeltprodukt
Som navnet antyder, er «enkeltprodukter» de enkleste produktene å forstå og administrere i WooCommerce. I motsetning til andre produkttyper, representerer enkeltprodukter en individuell vare, gjenstand eller tjeneste.
Enkeltprodukt har en pris og et varenummer, men ingen andre alternativer.
For enkeltprodukter kan du i tillegg velge om produktet er:
- Virtuell – En vare som ikke krever frakt, til eksempel en tjeneste. Hvis du aktiverer dette alternativet, slår du av muligheten for å velge forsendelse- eller fraktalternativer. Et virtuelt produkt vil ikke vise noen beregning av frakt i kassen.
- Nedlastbar – En vare som kan lastes ned til kundens datamaskin. Når du aktiverer dette alternativet, kan du legge inn en eller flere filer som tilhører produktet. Etter at varen er betalt, vil kunden motta en (eller flere) koblinger via e-post. Denne produkttypen er godt egnet for salv av digitale bøker, magasin, foto, video, programvare osv.
Eksempel
Du driver et nettsted som selger bøker, og en bok finnes bare i denne ene utgaven på lageret eller i beholdningen din.
Variabelt produkt
Variable produkter er noe mer komplekse enn «enkle produkter». Kompleksiteten vil selvsagt kunne variere avhengig av produktene du selger, men i motsetning til enkle produkter, har du flere variasjoner av det samme produktet i varelageret eller i beholdningen din.
Eksempel
Hvis nettbutikken din selger klær, vil du til eksempel ha et produkt som heter «T-skjorte». Kunden kan velge mellom flere variasjoner av denne varen, som til eksempel størrelse og hvilken farge den skal være.
Størrelse og farge, vil dermed representere variasjoner innen varens respektive attributter. Hver kombinasjon av varen kan ha sin egen pris og eget varenummer.
Gruppert produkt
Som navnet antyder, kan du for denne produkttypen gruppere flere varer på en og samme produktside. Denne produktsiden vil bli betraktet som hoved- eller foreldreproduktet.
Det grupperte produktet har ingen pris, men består i stedet av koblinger til andre produkter på nettstedet. Kunden kan dermed se alle de produktene som tilhører på en og samme side.
Eksempel
Hvis du har en nettbutikk som selger klær, kan et gruppert produkt være hele antrekket. Antrekket vil da være hoved- eller foreldreproduktet, bestående av koblinger til produktene sko, bukser og skjorte.
Ekstern-/Partnerprodukt
Ekstern-/partnerprodukt er varer du vil markedsføre på nettstedet ditt, men som egentlig er tilgjengelig for salg på et annet nettsted.
Et eventuelt kjøp blir behandlet gjennom det andre nettstedet, og knappen for «legg i handlekurv» blir erstattet med en kobling du oppgir til stedet varen egentlig selges.
Eksempel
Ekstern-/partnerprodukt vil være nyttig hvis du til eksempel er en partner i et affiliate- eller markedsføringsprogram, hvor du mottar provisjon eller andre fordeler ved salg av produktet.