Starte en nettbutikk med WordPress og WooCommerce kan være skremmende om du ikke er så god på data, men følger du denne guiden tar vi deg gjennom hele prosessen steg for steg.
Metoden er enkel å følge enten du er ung eller gammel, med eller uten dataerfaring. Guiden er skrevet for nybegynnere og dekker alt det grunnleggende. Det er ikke krav til tekniske forkunnskaper eller noen spesielle ferdigheter.
Fra du begynner til du er ferdig tar 15-30 minutter. Hvis du gjør noen av stegene på egenhånd (utenfor det som er forklart i guiden), hopper du bare videre til neste trinn.
Har du problemer eller står fast underveis, hører vi gjerne fra deg. Send oss en e-post eller bruk kontaktskjemaet, vi svarer på alle henvendelser.
Litt informasjon før du begynner
En vanlig feil mange nybegynnere gjør under oppstarten av en nettbutikk, er å velge feil plattform, webhotell eller domenenavn. Dette er tre nøkkelkomponenter som er viktige for å lykkes.
Det beste valget av plattform er WordPress og WooCommerce. Det er den beste plattformen for deg som vil skape noe i dag, samtidig holde muligheten åpen for at nettbutikken vokser til noe større på sikt.
Hva er WordPress?
WordPress er et brukervennlig verktøy for å lage en nettside, blogg eller nettbutikk. Selve WordPress er laget av PHP- og CSS -filer, men du trenger ikke å kunne noe programmering eller koding for å bruke det.
WordPress er åpen kildekode og helt gratis.
Hva er WooCommerce?
WooCommerce er en utvidelse (eller plugin) for WordPress som lar deg selge produkter på nett. Utvidelsen er laget slik at den integreres sømløst med WordPress.
Det fine med WooCommerce er at den er utrolig fleksibel, og du kan selge både fysiske- og digitale varer i alle mulige former og fasonger.
WooCommerce er åpen kildekode og helt gratis.
Hva er et domenenavn?
Et domenenavn er navnet du skriver inn i nettleseren for å besøke nettsiden din. Det er din adresse på Internett, på samme måte som WPologi har adressen wpologi.no og Google har adressen google.com.
Å velge et godt domenenavn er viktig for å lykkes på nett. Domenenavnet fronter alle kunderelasjoner og du bygger merkevaren din rundt det. Bruk god tid, slik du er sikker på at du velger riktig.
Hvis det er mulig anbefaler vi å holde deg til .com og .no. Dette er de mest kjente utvidelsene og fremstår mer troverdig. Moderne utvidelser som .cool kan se bra ut ved første øyekast, men i verste fall skaper de et dårlig inntrykk.
Et domenenavn koster fra 100,- kr pr. år hos en anerkjent leverandør.
Hva er et webhotell?
Et webhotell er nettstedets tilholdssted på Internett hvor alle filer, bilder, videoer osv. er lagret. Alle nettsted trenger et webhotell for at innholdet på nettsiden skal være tilgjengelig for andre brukere til enhver tid.
Når du skal velge webhotell vil vi anbefale leverandører som:
- Vi stoler på – Leverandøren har vært pålitelig i en lenger periode
- Bruker selv – Når vi er fornøyd føler vi oss sikker på at du også blir det
- Har testet nøye – Avslører feil og mangler som ikke er synlig ved første øyekast
Det viktigste vi legger til grunn når vi anbefaler webhotell er hastighet, pålitelighet og brukerstøtte. Disse mener vi er helt obligatoriske for at du og dine brukere skal bli fornøyd.
Et webhotell koster fra 20,- kroner pr. mnd. hos en anerkjent leverandør.
Velg riktig webhotell
Webhotellet er en viktig komponent for en pålitelig, rask og vellykket nettbutikk.
PRO ISP AS er en av Norges mest populære og raskest voksende leverandør av webhotell, domener og virtuelle servere. De har som mål å levere stabile og sikre løsninger til private og bedrifter.
Mange av tjenestene er automatiserte slik at du som kunde kan gjøre de fleste endringer på egenhånd. Hos PRO ISP vil både nybegynnere og mer erfarne kunne sette opp tjenester uten store utfordringer.
For flere alternativer se beste webhotell for WordPress.
Installer WordPress
Nå som du har kjøpt domenenavn og webhotell, har du alt du trenger for å starte en nettbutikk med WordPress og WooCommerce. Du begynner med å installere WordPress på det nye webhotellet.
Det første du må gjøre da er å logge inn i kontrollpanelet hos PRO ISP AS. Åpne adressen proisp.no i nettleseren din og velg «Logg inn» fra menyen oppe til høyre.
På neste side velger du «WEBHOTELL» fra oversikten over tjenester.
Trykk på pluss-knappen for å se flere valg.
Velg «Logg meg inn i kontrollpanel» fra oversikten.
Du kommer nå inn i kontrollpanelet cPanel. Bla deg helt ned på siden til du ser fanen «Softaculous Apps Installer» og klikk på ikonet for WordPress.
På neste side trykker du på «Install».
Skriv inn nødvendige opplysninger for konfigurasjon.
- Choose Protocol – Velg HTTPS som er dagens krypterte standard
Choose Domain – Velg domenet du vil installere WordPress på
In Directory – Vanligvis skal dette stå helt tomt, fjern all tekst fra feltet - Site Name – Skriv inn ønsket navn på nettsiden (kan endres senere)
- Site Description – Skriv inn en kort beskrivelse eller et slagord (kan endres senere)
- Admin Account – Skriv inn e-postadresse, et personlig brukernavn og et sterkt passord
- Select Language – Velg språket du ønsker i WordPress
- Installation details – Skriv inn e-postadressen din
- Install – Når du er fornøyd, klikk på «Install» for å installere WordPress
Når installasjonen er fullført, vil du få opp et vindu som forteller deg adressen til nettstedet og kontrollpanelet i WordPress.
Konfigurer WordPress
Du er nå ferdig med oppsett av domene og webhotell. Nå kan du logge inn på det nye nettstedet og konfigurere WordPress.
Logg inn i WordPress kontrollpanel
Kontrollpanelet er det viktigste området i WordPress. Fra kontrollpanelet administrerer du brukere, innhold, produkter, innlegg, sider, temaer, utvidelser og mye mer.
For å logge inn i WordPress kontrollpanel åpner du denne adressen i nettleseren:
- https://eksempel.no/wp-admin
- https://eksempel.no/wp-login.php
Hvilken du bruker er valgfritt. I stedet for eksempel.no skriver du inn domenenavnet ditt. Skriv inn brukernavn og passord (som du valgte tidligere) for å logge inn.
Konfigurer generelle innstillinger
Det første du må gjøre i WordPress er å konfigurere generelle innstillinger som språk, nettstedstittel, slagord, adresse, tidssone osv.
Velg Settings > General fra menyen til venstre.
- Nettstedstittel – Dette er tittelen eller toppteksten som vises på forsiden din.
- Slagord – Teksten du skriver her kan beskrive nettstedet eller være et slagord.
- WordPress-adresse – Ettersom du bruker SSL må du endre adressen fra http til https.
- Nettstedsadresse – Ettersom du bruker SSL må du endre adressen fra http til https.
- Nettstedspråk – Velg det primære språket som skal benyttes på nettstedet.
- Tidssone – Velg riktig tidssone. Med tidssonen «Oslo» får du norsk tid.
- Datoformat – Velg datoformatet du ønsker nettstedet skal bruke.
- Tidsformat – Velg tidsformatet du ønsker nettstedet skal bruke.
Husk å velge «Lagre endringene» til slutt.
Dette er de innstillingene du trenger å endre nå, men det er lurt å gå gjennom alle innstillinger på et senere tidspunkt. Les innlegget generelle innstillinger for WordPress for mer informasjon.
Oppdater oversettelser (ved behov)
Dersom du endret språk i WordPress ovenfor, må du vanligvis oppdatere oversettelser før alle menyer, temaer og utvidelser vises med riktig språk.
Gå til Kontrollpanel > Oppdateringer. Klikk på «Oppdater oversettelser». Valget er bare synlig hvis det finnes oppdateringer for språket du har valgt.
Installer WooCommerce (nettbutikk)
WooCommerce er en utvidelse (eller plugin) for WordPress som lar deg selge produkter på nett. Utvidelsen integreres sømløst og lar deg starte en nettbutikk med WordPress.
For å installere WooCommerce velger du Utvidelser > Legg til ny fra kontrollpanelet i WordPress. I søkefeltet oppe til høyre, skriv inn: «WooCommerce» og vent på at resultatlisten oppdaterer seg.
Trykk på knappen «Installer nå». Når utvidelsen er ferdig installert, endres knappen til «Aktiver». Klikk på «Aktiver» for å ta i bruk WooCommerce.
Konfigurer WooCommerce
Før du kan begynne å selge produkter i ny nettbutikk, må du konfigurere innstillinger for valuta, frakt og betalingsmetoder i WooCommerce.
Konfigureringsveiviser for WooCommerce
Det er ofte greit å kjøre gjennom konfigureringsveiviseren først.
Gå til WooCommerce > Innstillinger. Klikk på «Kjør konfigureringsveiviseren».
Veiviseren er en fin måte å komme raskt i gang. Klikk på «Ja takk» for å begynne.
Skriv inn butikkdetaljer. Klikk på «Fortsette» når du er fornøyd.
Velg hvilken bransje butikken driver. Klikk på «Fortsette» for å gå videre.
Velg hvilke produkttyper du ønsker å selge i nettbutikken. Klikk på «Fortsette».
WooCommerce ønsker mer informasjon om bedriften din. Klikk på «Fortsette».
Nå kan du velge et av temaene veiviseren foreslår. Vi velger «Storefront» ettersom det er gratis. Klikk på «Fortsett» når du er fornøyd.
Klikk deg videre til du er ferdig med veiviseren.
Konfigurer riktig valuta for nettbutikk
Innstillinger for valuta dekkes ikke av veiviseren. Gå til WooCommerce > Innstillinger. Bla nedover på siden for å velge ønsket valuta.
Klikk på «Lagre endringer» når du er fornøyd.
Konfigurer andre viktige trinn for nettbutikk
Ettersom mange innstillinger ikke dekkes av veiviseren, må du endre disse manuelt. Gå til WooCommerce > Kontrollpanel.
Her vil du kunne se en liste over de viktigste trinnene for å få nettbutikken din i gang. Du kan klikke deg inn på hvert av trinnene for å konfigurere de.
Se flere mulige innstillinger fra WooCommerce > Innstillinger.
Administrer produkter i nettbutikk
WooCommerce vil legge til flere menyvalg i WordPress kontrollpanel.
- WooCommerce – Generelle innstillinger for nettbutikk
- Produkter – Administrer produkter du selger i nettbutikken
- Statistikk – Rapportering- og analyseverktøy for WooCommerce
- Markedsføring – Utvid kundebasen din med ulike markedsføringsverktøy
Produkter kan sorteres i ulike kategorier eller med stikkord. I tillegg kan du legge til attributter som definerer ekstra produktdata, til eksempel størrelse eller farge.
Det er ganske enkelt å legge til nye produkter i WooCommerce. Gå til Produkter > Legg til ny.
Legg til beskrivelse og produktdata
Det første du ønsker å legge til er en tittel og en kort beskrivelse av produktet. Du kan til enhver tid forhåndsvise hvordan det vil se ut på nettsiden ved å klikke på «Forhåndsvis» fra menyen til høyre.
Nedenfor boksen for produktbeskrivelse vil du se widgeter som du vanligvis ikke finner når du publiserer innlegg eller sider. Dette er produktdata -delen hvor du kan legge til en rekke detaljer om produktet.
Øverst kan du til eksempel velge om produktet er virtuelt (som tar bort detaljer for frakt) og om det er mulig å laste det ned. I «Generelt» like nedenfor kan du skrive inn normal- og tilbudspris, hvor sistnevnte kan begrenses til en bestemt periode.
Hvis du selger digitale eller virtuelle produkter, må du laste opp produktet først. Velg hvor mange ganger du vil tillate at produktet lastes ned, og eventuelt en dato for når det ikke kan lastes ned på nytt. Hvis feltene står tomme fjerne du alle begrensninger.
I fanen «Lagersaldo» kan du administrere lagerbeholdning ved å skrive inn antall produkt du har til salgs, på lager og om du tillater restordre.
I tillegg kan du merke produktet som «Solgt individuelt» for å kun tillate et produkt av denne typen per ordre.
Det er en rekke andre nyttige faner også. «Frakt» vil tillate deg å skrive inn vekt, dimensjoner og fraktklasse. I fanen «Lenkede produkter» kan du legge til oppsalg og kryssalg:
- Oppsalg – Produkter som du anbefaler i stedet, et produkt av bedre kvalitet eller dyrere
- Kryssalg – Produkter som er naturlig å kjøpe samlet eller passer sammen
Den siste fanen «Avansert» lar deg legge til notater, bestemme menyrekkefølgen og om du vil tillate omtaler på produktsiden.
Opprett attributter og varianter
Som du kan se er det mange alternativer for å legge til detaljer for et produkt i en nettbutikk med WooCommerce.
To av de mest nyttige alternativene i produktdata -delen er attributter og variable produkter. Attributter er en viktig beskrivelse av produktet. Dette kan inkludere farge, materiale, størrelse eller noe helt annet.
Detaljer du legger til under fanen «Atributter» vil vise på produktsiden.
Uansett hvilken type produkter du selger, er attributter nyttige for å kommunisere viktige egenskaper på en kortfattet måte. Hva om du også selger varer som kommer i flere alternativer? For de kan du bruke varianter.
Tilpasse kort beskrivelse av produktet
Under produktdata finner du en egen widget som heter «Kort beskrivelse av produktet».
Her kan du legge til en kortfattet beskrivelse som fremhever produktets viktigste fordeler og egenskaper. Til fordel bør du inkludere nøkkelord som hjelper kunder å finne produktet i søk.
Den korte beskrivelsen er ofte den som vises når brukeren er på en side i nettbutikken som viser flere produkter samtidig.
Når du er ferdig klikker du på «Publiser» for å gjøre produktet synlig på nettsidene dine.
Velg og tilpass WordPress -tema
Temaer styrer hvordan nettstedet ditt ser ut for brukerne som besøker det. For en nettbutikk er det temaet som bestemmer hvordan produkter presenteres.
Det visuelle i standardtemaene er ikke så veldig tiltrekkende, men det finnes flere tusen forskjellige temaer å velge mellom.
I WordPress kan du endre tema fra menyen Utseende > Temaer i kontrollpanelet. Klikk på knappen «Legg til nytt» øverst på siden.
Alle temaer du kan se i listen er gratis og kan sorteres på popularitet, nyeste, kategorier osv. Når du ser etter et nytt tema kan det være lurt å legge særlig merke til dimensjoner, farger og fonter.
Hvis du vil installere et tema fra listen, holder du muspekeren over temaet og velger «Installer». Når temaet er installert, endres knappen til «Aktiver». Det er først når du trykker på denne du tar i bruk temaet på nettstedet.
Det er ikke sikkert temaet du velger ser ut akkurat slik som på bildet. Du må først publisere litt innhold på nettstedet og deretter tilpasse temaet. For å tilpasse, velg Utseende > Tilpass fra hovedmenyen.
Les innlegget beste gratis og premium WordPress -tema for tips til hvilke temaer du kan prøve.
Utvid nettbutikk med utvidelser (plugins)
Nå som du har nettbutikken din klar, vil du sannsynligvis komme i gang med å legge til andre vanlige elementer på nettstedet ditt. Det kan til eksempel være et kontaktskjema, e-postlister, gallerier, sosiale nettverk osv.
For å tilpasse WordPress ytterligere og legge til funksjoner, kan du installere utvidelser eller plugins.
Du kan legge til utvidelser fra menyen Utvidelser > Legg til ny i kontrollpanelet.
Enkelt forklart er utvidelser små applikasjoner som legger til funksjoner på nettsiden din. Akkurat som for temaer finnes det flere tusen utvidelser tilgjengelig for WordPress.
Les hvordan installere en utvidelse for mer informasjon.
Lær mer og bli en mester i WordPress
Du har nå startet en nettbutikk med WordPress og WooCommerce. Ved å følge denne guiden har du lært mye allerede.
For å lære mer, anbefaler vi å lese innleggene du finner her på WPologi og melde deg på nyhetsbrevet vårt for å motta de nyeste oppdateringene.
Har du spørsmål kan du benytte kommentarfeltet under, eller bruke kontaktskjemaet vårt. Vi svarer på alle henvendelser.